El festival Tercera Setmana no tindrà cinquena edició

L'AVETID lamenta "no haver aconseguit les complicitats necessàries per a fer realitat l'estructura imprescindible per a la sostenibilitat i desenvolupament" del projecte i condiciona la seua continuïtat al suport de "les nostres institucions culturals pertanyents a les diferents administracions"
26 desembre 2019 12:30h
El 2016, l'AVETID va presentar el festival Tercera Setmana, "creat amb la ferma convicció de convertir-lo en un esdeveniment escènic potent i únic al nostre país, i, al mateix temps, generar eines d'evolució i promoció de les arts escèniques valencianes tant al nostre territori com fora d'ell". Imatge d'arxiu. / FESTIVAL TERCERA SETMANA

VALÈNCIA. L'AVETID, l'Associació d'Empreses Productores d'Arts Escèniques del País Valencià, comunica que suspén la cinquena edició del Festival Tercera Setmana, un esdeveniment que s'ha realitzat a València, Castelló de la Plana i Alacant durant el mes de juny dels darrers quatre anys.

Més de cinquanta patrocinadors i col·laboradors han permés la realització d'aquestes quatre edicions del festival. Però just "aquesta impressionant capacitat de relacions transversals per a dur a terme el projecte" amaga "la principal dificultat per a la seua continuïtat". En aquest sentit, l'AVETID explica que ha treballat des dels inicis del projecte per a aconseguir un compromís interinstitucional i plurianual per a sustentar aquesta iniciativa però, "tot i que hi ha entitats patrocinadores i col·laboradors que han mostrat el seu compromís clar amb el projecte, no s'ha pogut aconseguir una base clara i plurianual per a garantir els compromisos en coproducció, residència o recerca escènica internacional que poden fer realitat els objectius establits i que tenen com a beneficiària la creació escènica valenciana". La impossibilitat d'aconseguir aquesta estructura "pluriinstitucional i plurianual" fa inviable el desenvolupament del projecte. 

El 2016, l'AVETID va presentar el festival Tercera Setmana, "creat amb la ferma convicció de convertir-lo en un esdeveniment escènic potent i únic al nostre país, i, al mateix temps, generar eines d'evolució i promoció de les arts escèniques valencianes tant al nostre territori com fora d'ell", segons descriu l'organització en un comunicat difós als mitjans.

Així, una de les seues principals característiques ha sigut la implicació amb el territori. En la seua segona edició, el festival va presentar el seu creixement amb presència a les tres capitals de demarcació, "convertint-se en el primer esdeveniment escènic realment vertebrador de les arts escèniques al llarg del nostre país".

L'organització del Tercera Setmana explica que ha donat suport a la creació contemporània "provocant la posada en marxa de projectes mitjançant el seu suport econòmic i d'exhibició; ha generat retrobaments entre programadors de festivals d'arreu del món i els creadors valencians; ha reflexionat sobre les realitats escèniques pròpies i alienes; ha estat amfitrió d'accions formatives professionals, i ha exercit de mediador en les relacions exteriors dels projectes valencians".

Tercera Setmana va nàixer sota la direcció de Salva Bolta, que es va fer càrrec de la difícil tasca d'iniciar el projecte durant les seues dues primeres edicions "proposant programacions inexistents en aquells moments al nostre territori". Després, Paco Macià i Tomás Ibáñez es van fer càrrec de la direcció artística del festival i van consolidar el concepte de 'territorialitat'. També van desenvolupar l'apropament cap a línies més contemporànies i arriscades del teatre, la dansa, el circ i la música "en una constant recerca de la innovació escènica".

Va ser durant eixe període quan, segons expliquen des de l'AVETID, "la transversalitat de les relacions institucionals del festival es va fer més evident": "Es troben punts de connexió i relació amb diverses institucions i entitats que donaran com a fruit accions transversals amb altres línies d'acció cultural i social del nostre entorn i aparentment llunyanes al fet escènic. Aquestes relacions obriran camins de col·laboracions per a altres festivals i esdeveniments escènics al llarg del territori".

L'AVETID i l'equip de Tercera Setmana mostren el seu agraïment "a totes les institucions i persones que han fet possible les quatre edicions del festival" i lamenten "no haver aconseguit les complicitats necessàries per a fer realitat l'estructura imprescindible per a la sostenibilitat i desenvolupament futur del festival". 

Així, fan una crida a "les nostres institucions culturals pertanyents a les diferents administracions" perquè "evolucionen amb diligència per a facilitar estructures d'aquestes característiques, que són la llavor i el motor de nombrosos projectes en altres autonomies i països del nostre entorn".

Tercera Setmana durant aquest temps ha programat vora 300 activitats entre les quals destaquen més de 200 funcions realitzades en teatres, espais públics i llocs no habituals per a les arts escèniques. "El públic es conta per milers i l'impacte en la societat valenciana i en la marca de qualitat de la nostra comunitat ha estat d'incalculable valor per a la imatge i projecció del nostre país", defensa l'organització, que s'acomiada "amb un adeu però amb ganes que siga un fins després si les circumstàncies i les institucions fan possible que aquest projecte tinga continuïtat de la mà d'administracions amb els mitjans necessaris".

L'equip responsable del festival també ofereix –"a qui vulga fer-ho servir"– la seua experiència, el camí recorregut, els contactes i el treball fet en aquestes quatre edicions. "En tot cas, marxem amb un gràcies ben gran per al públic que ha donat suport al projecte des dels seus inicis i amb la satisfacció d'un treball fet amb rigurositat i altruisme en favor d'un sector i d'una societat que té fam de cultura escènica".

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next