Ana Penyas exposa en Pepita Lumier una selecció de dibuixos originals de les seues novel·les gràfiques

Les elegides per a la exposició són les novel·les 'Estem totes bé', 'En transició' i la il·lustració per a l'IVAM sobre l'horta valenciana
2 maig 2019 17:57h
Han resultat molt influents en la formació de l'artista moviments com el 15M, el col·lectiu feminista, una passantia a l'Argentina i el moviment llibertari a València./ EUROPA PRESS

VALÈNCIA. La dissenyadora Ana Penyas exposa a partir del 10 de maig en la galeria Pepita Lumier de València una selecció de dibuixos originals de les seues dues novel·les gràfiques, Estem totes bé i En transició, així com la il·lustració que va inspirar el mural que va realitzar per a l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), en el qual ensenyava l'horta valenciana "una miqueta allunyada" de la imatge "idealitzada", com "el paisatge com a reflex d'una idea de progrés que l'ha anada transformant des de fa dècades" i que actualment es veu afectada per la "turistificació".

Penyas (València, 1987) va estudiar Disseny Industrial però, després de realitzar un curs d'Il·lustració a Barcelona, es va replantejar el seu futur i, finalment, va estudiar Belles Arts en la Universitat Politècnica de València (UPV). A més de les classes de Dibuix i Teoria de l'Art durant la carrera, han resultat molt influents en la seua formació moviments com el 15M, el col·lectiu feminista, una passantia a l'Argentina i el moviment llibertari a València.

Mentre finalitzava els seus estudis, li va sorgir la possibilitat d'il·lustrar les memòries de Longinos Lozano, un republicà nascut en un llogaret valencià i la història del qual va culminar amb la publicació del fanzine Els dies rojos de la memòria, amb el qual l'autora va començar a destacar.

La seua primera novel·la gràfica Estem totes bé, del 2017, sorgeix de la seua obstinació per "la memòria històrica i la cerca de diferents formes de representar-la al costat del feminisme i l'amor que arrossega per la seua família". Basada en les vides de les seues àvies i en les anècdotes amb les quals mostrar la manera que tenen de veure el món, Ana Penyas va realitzar un homenatge a eixes dones de postguerra "destinades al silenci d'una societat patriarcal que les va fer pràcticament invisibles".

Aquest projecte va suposar un canvi en la seua trajectòria professional en ser guardonada amb el Premi a la Millor Autora Revelació en la 36a Edició del Saló Internacional del Còmic de Barcelona i el Premi Nacional de Còmic 2018.

El discurs històric continua latent en els seus dos següents títols publicats: Mexique, el nom del vaixell, sobre els xiquets exiliats a Mèxic durant la Guerra Civil Espanyola (Llibres de la Rabosa Roja, 2017), i En transició (Barlin, 2017), que proposa un "enfocament crític amb el discurs oficial de la Transició Espanyola allunyant-se de la mirada oficial".

Al costat d'aquesta meteòrica carrera, destaquen les seues col·laboracions amb Pikara Magazine i el fanzine Això no van ser tres mesos de lluita van ser dos anys d'aprenentatge per a la campanya 'Salvem la punta, aturem la Zal'.

Entre els premis i reconeixements obtinguts, a més del Premi Nacional de Còmic i Premi Autora Revelació del Saló Internacional del Còmic de Barcelona per Estem totes bé, Ana Penyas va ser seleccionada per a l'Exposició de Bologna Children's Book Fair amb dibuixos originals de Mexique, el nom del vaixell (2018), va ser guardonada amb el X Premi Internacional de Novel·la Gràfica Fnac·Salamandra Graphic per Estem totes bé (2017), va guanyar el VII Catàleg Iberoamèrica Il·lustra amb la sèrie Buscant un lloc (2016) i Esment Especial de VI Catàleg Iberoamèrica Il·lustra amb Viatge a l'interior (2015).

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next