De res va valdre dir-li que era una obra d’art del segle XIX, que potser no era una còpia perfecta, però la tenia en l’aparador perquè els vianants es feren una idea dels productes que es venien en aquella botiga. El guàrdia es reafirmava una i altra volta que allò era una indecència i calia retirar-lo. El que va començar amb bones maneres anava pujant de to i arribaren a encreuar-se paraules molt dures, per la qual cosa vaig veure prudent retirar els catàlegs i demés estris, preferint anar-me’n –dissortadament– sense comanda.
Per altra banda, fa pocs anys férem una excursió a Roma en Iniciatives Culturals per gaudir de l’art i la història que concentra la capital d’Itàlia. Mai no havia estat a Roma malgrat fer molt de temps que em lliuraren la fe de mosso. Després de fer moltes visites guiades a museus, monuments i el mateix Vaticà, i observant que la majoria de pintures i escultures nuetes tenien les parts genitals tapades amb un pàmpol, vaig preguntar a la guia si aquella fulla era original a l’obra d’art o afegida després. Possiblement la guia va captar que no era una pregunta del tot innocent perquè no em va fer molt de cas.
El passat cap de setmana vaig assistir a una funció de teatre al meu poble per una companyia amateur que representava l’obra, El Plan, d’Ignasi Vidal, tot i que lliurement adaptada per Josep Miquel López. Es tractava d’una comèdia molt ben interpretada per tres personatges reunits per realitzar un presumpte projecte que no es descobreix fins el final. Mentre esperaven que els arreglaren una averia del cotxe anava desenvolupant-se un animat diàleg amb situacions absurdes, plenes d’interès i còmicament surrealistes. Per fer-se una idea cal dir que son tres homes joves que estan aturats i transmeten a l’espectador l’angunia de la manca de recursos, envoltats a més d’habituals problemes d’actualitat. Es donen moments tensos que posen en perill una forta amistat i fan acostar l’espectador als problemes que viu quotidianament la societat. Una comèdia que, a més de fer riure, fa pensar l’espectador i sentir-se protagonista.
Pereix ser que això va posar molt incomodes a certa gent que va quedar tant escandalitzada que va arribar a no gosar riure’s i fer colla amb la resta d’espectadors. No vull entrar si era o no imprescindible al guió aquest llenguatge, perquè això és un altra història. Però, escandalitzar-se per un llenguatge col·loquial que habitualment estem parlant tothom, des d’ estudiants d’Institut fins els membres dels clubs de jubilats, em pareix una actitud més coenta que la que comenta el Gran Wyoming de Ricardo Costa.
Són individus que senten agredida la seva intima susceptibilitat que mai no m’atreviré a qüestionar. Però no he pogut deixar de relacionar-los i comparar-los en l’actitud d’aquell guàrdia municipal de Càceres i aquells membres de la cúria vaticana que van fer tapar en una fulla de parra els collons de diferents obres d’art.
No em feu massa cas, però no em negareu la coentor –si això és de veres– d’haver admès recentment Ràzinguer l’existència del penis. Em dona la impressió que són actituds més que coentes, farisaiques. Són els mateixos que no són capaços d’entrar a una farmàcia i demanar en veu alta mirant als ulls de l’apotecari una caixa de condons; els que no son capaços de manifestar-se conta la llei Gallardón, però no tenen cap inconvenient d’agafar l’avió i anar a avortar a Anglaterra; els que donen més importància als pecats de bragueta que a les malifetes del cas Gürtel; els que consenten fer jocs eròtics fora del matrimoni, però es cuiden molt d’amagar-los; els que no tenen cap inconvenient en resar al inici d’un acte públic sabent que tots els que van no són creients; etc.
Damunt, és creuen perseguits i diuen als altres intolerants.