Entrevista a Eva Dénia: Sis Veus

Eva Dénia fa més de vint anys que és una de les nostres veus més reconegudes. Cantant, guitarrista i compositora, la coneixem per la música tradicional, per la cançó d’autor, per les versions de la bossa en Tribut a Jobin, per dos discos dedicats a Georges Brassens o pel grup Eva Dénia Trad Quartet, amb el qual va enregistrar Un altre cantar. Però, els últims anys hem gaudit d’Eva Dénia en un projecte admirable, l’aventura de Sis Veus per al Poeta. Ara, som a les beceroles d’una nova proposta, amb les mateixes companyes de viatge, Sis Veus: Els dies i les dones. Un disc que parteix d’una campanya de micromecenatge en què podeu col·laborar. En parlem amb Eva Dénia.

Francesc Gisbert. Després de molts anys, amb una trajectòria musical en solitari, va nàixer un projecte compartit, Sis Veus per al Poeta, un homenatge a Estellés. Què us va animar a unir-vos? Com us vau conéixer?

Eva Dénia. Jo portava ja anys amb la música tradicional. Havia col·laborat amb el meu germà, Carles Dénia, i fins i tot havia tingut el meu projecte: Eva Dénia Trad Quartet, amb el qual vaig enregistrar Un altre cantar. Havia tingut l’oportunitat de coincidir en diverses ocasions amb les dones que més tard formaríem Sis Veus. Però va ser al festival Folkalzira de 2013, celebrat en setembre –com les festes Estellés que començaven a popularitzar-se– on ens plantejàrem posar-nos a treballar juntes en un repertori tradicional partint de la poesia d’Estellés. Patxi Ferrer, Lola Ledesma, Maria Amparo Hurtado, Sílvia Ampolla i jo mateixa iniciàrem aquesta aventura, a la qual se’ns va unir poc després la cel·lista Merxe Martínez. En 2015 Maribel Crespo –membre del grup Al Tall– va passar a ocupar el lloc de Sílvia Ampolla. Aquest espectacle ha estat rodat durant més de cinc anys.

Francesc Gisbert. Com definiries la proposta musical de Sis Veus?

Eva Dénia. Nosaltres hem triat la música tradicional perquè és el llenguatge musical de la majoria de les dones de Sis Veus. Fins i tot la cel·lista, que ve del món de la clàssica, ha sigut sempre molt amant de la música folk. Jo mantinc els meus projectes de cançó i chanson i estic molt satisfeta de poder continuar fent música d’arrel en un grup tan extraordinari com Sis Veus. Som conscients de l’enorme patrimoni musical que posseïm. Alguns han decidit preservar-lo tal com els va arribar però nosaltres hem optat per reelaborar-lo al nostre gust. Tenim moltes coses a dir i una riquesa de gèneres al nostre abast per a expressar-nos: la seguidilla, el batre, la jota, l’havanera, la malaguenya, el bolero, el bressol, el cant d’estil... Sentim que la nostra música està viva i que es pot seguir creant a partir dels gèneres tradicionals.

Francesc Gisbert. Ara, esteu preparant el vostre segon treball en equip, que s'editarà mitjançant el micromecenatge. Què trobarem en Els dies i les dones?

Eva Dénia. Després de cinc anys rodant l’Homenatge a Vicent Andrés Estellés, decidim que és hora d’iniciar un nou projecte. Sis veus per al Poeta es transforma en Sis Veus i el nou espectacle, Els dies i les dones, comença a prendre forma. Una selecció de peces tradicionals a les quals he posat lletra seguint un fil conductor: la dona en els diferents moments del cicle vital. La terra com a origen de tot, les llavors que se sembren i donen fruits. El naixement, la infància, l’adolescència, la joventut, la maduresa, la vellesa i la mort. I, de nou, el cicle que comença. I sempre l’esperança en un món millor. Peces tradicionals amb lletres i arranjaments nous però també composicions pròpies. Concretament, un tema de Maribel Crespo, un meu, un de Vicent Torrent i un de Carles Dénia. I entre cançó i cançó, la poesia de Lola Andrés –una de les veus més originals de la lírica valenciana actual– escrita expressament per a aquest projecte i recitada alternativament per les sis arrodonint la història que volem contar.

Efectivament hem hagut de llançar una campanya de micromecenatge per tal de finançar, si més no, part del projecte, ja que avui dia no hi ha una altra manera de fer-ho. La indústria discogràfica és inexistent i de les ajudes públiques més val oblidar-se, ja que demanen molt per a donar molt poc i al final t’adones que no paga la pena. El crowdfunding, en canvi, et posa en contacte directe amb els teus seguidors i, per a bé i per a mal, et permet prescindir dels intermediaris.

Francesc Gisbert: Què us aporta treballar juntes? Com ha sigut l'experiència?

Eva Dénia. Quan vam començar a treballar juntes, no sospitàvem que arribaríem fins ací. No teníem més pretensió que muntar unes cançons per poder participar en les festes Estellés. Però el projecte va anar creixent i consolidant-se, alhora que es creaven uns vincles afectius entre nosaltres. Musicalment hem avançat moltíssim, ja que l’intercanvi ha estat constant i hem aprés totes de totes. La incorporació de Maribel Crespo, procedent del mític grup Al Tall, ha estat importantíssima no sols per l’experiència que hi ha aportat sinó també per la il·lusió, la dedicació i la quantitat de treball que ha abocat en aquest projecte.

Música per un país és una iniciativa de la Coordinadora pel Valencià de l’Alcoià i el Comtat (Escola Valenciana)

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.

Publicitat
Publicitat