D’una banda, les cares simbolitzen els diversos estadis de l’existència, la joventut, la maduresa i la vellesa, i també, en general, el passat, el present i el futur, que, a més, s’ha de relacionar amb la idea de prudència o, més concretament –apunta Erwin Panofsky en l’estudi que hi va dedicar el 1930-, amb “les tres facultats psicològiques l’exercici harmònic de les quals constitueix aquesta virtut: la memòria, que evoca el passat i en trau exemple; la intel·ligència, que jutja el present sobre el qual hi opera; i la previsió, que anticipa el futur i prepara en favor o en contra del mateix”. D’altra banda, en aquesta mena de monstre tricèfal de la part inferior, que té els orígens a l’Egipte hel·lenístic, trobem que, segons textos de l’època en la qual va sorgir, el llop fa referència als temps pretèrits, perquè la memòria és devorada i abolida; el lleó, als actuals, per la seua condició forta i ardent; i el gos, que prova d’agradar, a l’esdevenidor, que, si bé incert, sempre resulta atractiu.
Cap al 1565, Tiziano, amb quasi noranta anys, es va pintar junt amb els seus successors perquè potser pensava en ells en termes dinàstics –diu Patricia Fortini-. El vell pintor venecià es va retratar amb el seu fill Orazio, l’hereu declarat, i el seu nebot Marco, l’hereu suposat, tots dos també pintors. Tres membres de la nissaga d’artistes en què observem diferents tractaments de la llum i de l’aplicació de la pintura: les pinzellades suaus i lluminoses del jove passen a tindre més cos en la faç viril del centre i es converteixen en tocs quasi impressionistes, que es dissolen en les ombres, en l’efígie que correspon a l’autor. “El futur, com el passat, no és tan real com el present”, adverteix Panofsky.
Tiziano, ‘Al·legoria de la Prudència’, ca.1565. Oli sobre llenç
Perquè, suposant que es poguera aturar, una vida infinita no seria completa sense la joventut eterna, reflexiona el metge i assagista Andrzej Szczeklik (Catarsi, 2010). L’una sense l’altra ens conduiria –recorda- a un destí semblant al de la bella Sibil·la de Cumes. Apol·lo, que n’estava enamorat, a fi d’aconseguir-la, va prometre que li concediria un desig i ella va demanar al déu viure tants anys com grans d’arena en caberen a la mà, però es va oblidar d’incloure en la petició la jovenesa perenne. Segles després, encongida per la vellesa, als qui li preguntaven “Què vols?”, ella els responia “Vull morir”.