Ens han obligat a conèixer i reconèixer noms oficials. A base de cartellera reiterativa, com en totes les altres vessants de la cultura, en la música i a més l’acadèmica, tres fan ball, el quart és l’alumne predilecte que ha acceptat de bon grat la claudicació necessària per a ser músic de cort; m’apuntava un amic, confident i guru que amb un possible canvi de govern, lleugerament més progressista, veure’m cursos accelerats de valencià i oficines portàtils als carrers expedint carnets de «valenciania», afegisc, i traduint webs, títols i fins i tot noms propis i si cal passar per capelleta i rebatejar la criatura tot siga pour l’amour de l’art. No ho dubte però, malament rai si aleshores no apuntem que mentre esperàvem Godot i ningú sabíem qui era, i què faria, mentre quatre feien fandangos oficials hi havia qui lluitava per presentar propostes arrelades a la seua terra, sofrint naturalment, determinat rebuig, negant-los el suport institucional, per sort i de vegades exclusivament local, com si no fes ja prou de mal, les directrius impositives al preu de venda al públic i l’impost sobre el valor afegit.
Davant la incertesa establida en el brou laboral musical i amb un panorama musical que espera l’arribada salvadora de Godot, els músics s’hi troben amb dubitatives seqüències absurdes, potser hi arriba demà, o potser demà al vespre, qui sait? que escriuria el Beckett més afrancesat, però prenent les regnes del futur hi trobem músics valencians que comparteixen trets, entre altres, formació multidisciplinària i ampliació de vistes a l’estranger. Això a més de facilitar una desimboltura per sobreviure, ajuda a viure la música «estimant-la i respectant-la» com afirma l’oliver Joan Mont.
El polifacètic Joan Mont em treu del dubte, —de l’espera de Godot—, «on vaig aprendre a estimar la música ha sigut a casa, a la banda, des de ben petit, i amb els diferents projectes musicals en què he participat», m’afirma després d’assaborir els plaers de l’European Tour amb el projecte actual, l’Aureba. Mont es mostra gratificant amb cadascun dels moments musicals que li han aportat sapiència i desimboltura, no en deixa ni n’anteposa cap, des de Desgavell —un dels seus amors—, afegeix, a la banda de tubes, la Big Band UJI de Castelló fins l’ara per a ara dignificada i posada en vàlua Brass Band o Xaranga —en la definició terrícola— Aureba. Destaca cadascun dels projectes per un únic motiu, per «haver gaudit el plaer de fer música amb amics». I això, aquest plaer, és una molla suprema, entre els ossos llançats per Pozzo.
El músic d’Oliva va estudiar composició i tuba al Conservatori Superior de música Salvador Seguí de Castelló, encara que el seu instrument és el bombardí o com ell l’anomena familiarment el «tromponium», amb el qual sembla ha establert un pacte fàustic, un tracte d’ús mutu, Joan dignifica i reclama l’absència de titulacions especifiques de bombardí a casa nostra —reclamació a la qual m’adherisc—, com moltes altres que caldrien. Tot semblava una carrera habitual fins que aparegueren per Alzira (edició de l’SBALZ 2011) un dels grups més brètols del «panorama brass» mundial, els austríacs del Mnozil Brass. Aleshores Mont sabedor que un dels seus membres, Leonhard Paul, feia classes a la Universitat de Viena (MDW) no s’ho va pensar i mitjançant beques i programes Erasmus s’hi va immiscir en la vida musical i universitària del cor d’Europa. D’aquesta època, que marcarà la seua actual singladura pels escenaris juntament amb Aureba i la seua faceta compositiva, destaca projectes singulars, atractius i malauradament impensables ara per ara al País Valencià. L’altre pilar fonamental en la seua formació va estar Cristian Muehlbacher, «el Ramón Cardo de Viena», com l’anomena Mont, amb qui s’aprofundí en el món dels jazz arrengements, i Reinhard Karger qui els encoratjava a fer projectes avantguardistes barrejant escenificació i música, com per exemple un projecte per a tretze veus al voltant de la figura de Samuel Beckett que acabà portant-los fins a Taiwan per fer diverses representacions i classes magistrals, sorprenentment —de debò que em colpeix—, finançats per la Universitat de Viena (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien)
Afirma el nostre músic d’Oliva, que ara per ara és indivisible deixar les dues vessants que l’ocupen musicalment, compositor i intèrpret, «és com més em sent realitzat», em deia, «interpretant la meua música i la dels meus amics, en companyia». Aconsegueixen, i així es percep en el darrer treball discogràfic d’Aureba “Un sentiment”, una «interpretació fidedigna», i cada composició, quan la interpreten, «l’adoptes com si fos un projecte teu», explica un dels màxims exponents actuals del revival dignificant de la xaranga.
Mont és un creador d’espectacles musicals, amb l’afegit teatral, humorístic i la satisfacció de la feina ben feta dalt de l’escenari, un calculador de timing, allò que els no anglosaxons tradueixen com «tempística», s’hi troba agust, gaudeix i afirma que la seua vida musical no està abocada a barallar-se a bocinades amb els solistes instrumentals per fer concerts en uns circuits quasi inexistents, atapeïts i massificats per aquella màquina elitista i subrogada, —Déu sabrà si elèctrica o alimentada de consciències sens ànima—, de produir autòmats de fer notes, quasi de manera intempestiva i diabòlica, però això, és cosa del sistema d’ensenyament musical —inalterable i inamovible, i no universitari—, i no ens posarem ara melodramàtics.
Sens dubte Joan Mont és un dels responsables de dignificar un conjunt musical, una proposta qualitativa que fins aleshores sonava a deixadesa, o disbauxa musical, però ell mateix respon a la situació laboral dels músics valencians, i no ens enganyem, les oportunitats laborals al País Valencià pel que fa a la música estan en punt mort des de fa molt de temps, el sistema de banda municipal tendeix a la dissolució (Alacant és un exemple de deixades i desintegració progressiva) i potser en uns anys només València, Barcelona, Bilbao i Madrid hi compten amb bandes municipals, on col·locarem tots els músics professionals que es titulen any rere any?, —a educació?, i pública?—. Malgrat la tendència a la mancança laboral, sempre hi ha grans professionals de la música, joves, ambiciosos, i com el propi Joan qui parla dels altres en aquests termes, «tenim músics i grups que rebassen el nivell mitjà del que hi ha pel món rodant i que podrien treballar perfectament més enllà de les nostres fronteres, duent el nostre art, la nostra veu…, ben lluny. Potser per això, que no se subvenciona, és un art tan subversiu, tan autèntic».
Joan Mont fa temps que no espera Godot, tampoc sabem qui és i què voldrà per al futur de la música valenciana, Godot fa temps és cec, no veu el poble, ni el poble músic ni el client melòman, i Lucky, el serf, ja menja les molles que li deixa caure, és per això que és mut, té la boca ocupada mastegant la sostenibilitat pressupostaria. Només cal ser conscient d’un aspecte que mantinga la qualitat i la idiosincràsia identificativa dels valencians, si volem que la música i els músics continuen sent un tret distintiu nostre, hauríem de prestar atenció als models existents, no cal anar massa lluny, ben a prop, des de l’”oficina” d’Oliva, hi treballa en diferents vessants musical, gran virtuós del bombardí, bon compositor, perfecte arranjador, i fins i tot li preocupat pels assumptes de la nostra terra. No esperem Godot amb la promesa volàtil que mai no reparteix a la col·lectivitat del gremi, diu Mont, «hem de fer fora a aquesta gent i recuperar el control del que fem a la nostra estimada terra, actuar en base a uns criteris de sostenibilitat, decreixement i felicitat».
Si per felicitat fas música, jo espere a “Tromponium” Mont.