1CD, DDD-TT: 52’49’’
El treball discogràfic que acaben de presentar els veterans adolescents de l’Spanish Brass Luur Metalls (SBLM) per a celebrar el 25è aniversari, està novament dedicat a la música nadalenca (dins el Festival SBALZ 2014 ja van presentar un recopilatori dels seus 25 anys de trajectòria, “SBLM 25”). Dic novament, perquè no és el primer disc dedicat a les músiques nadalenques, ja que el 2006 oferiren un impol·lut i bigarrat recull d’aquestes músiques juntament amb l’Orfeó Navarro Reverter (Retaule de Nadal. Anacrusi, 2006).
Una de les principals virtuts del grup, o si fa no fa la millor, és la facilitat explícita i desimboltura per adaptar-se als estils, no només els sons de cadascun dels instruments de metall del quintet, sinó les sonoritats compactes, el resultat sonor de tot el conjunt col·locat tècnicament a les diverses estètiques, músiques i combinacions musicals a les quals s’han avesat. Hi ha una definició sonora de conjunt de cambra treballat, estudiat i assolit. Això, clarament els possibilita a aventurar-se amb un ampli repertori, i heus ací que porten vint-i-cinc anys al més alt nivell, situant-se fit a fit entre els millors quintets de metalls del món.
El ventall de possibilitats els ha situat a l’altura internacional en què s’hi troben, al capdavant dels versàtils quintet de metalls amb repertori, posada en escena i interpretació acurada des del clàssic més museístic a la música tradicional (Metalls d’estil, SB Produccions, 2013), al jazz, music-hall cabaretístic i la música clàssica d’avantguarda ‘ex profeso’ per a quintet de metalls de compositors vius i en actiu, fent una gran (i afortunada) aposta per les noves creacions de repertori original.
Ara hi tornen amb l’ambient nadalenc, amb peces procedents del món anglosaxó on els ‘Christmas Carols’ tenen una significança afegida dins la societat. Es defineix al llibret adjunt el fet musical al voltant dels ‘Christmas Carols’ com “un arrelament social sensiblement més accentuat que a les terres properes al Mediterrani”; aquestes cançons de Nadal van més enllà de la lloança religiosa o expressió de fe de les tradicionals nadales que tenen un recorregut ben acotat, posem per cas les europees, les nostres pròpies, esdevingudes fil musical d’enregistraments ‘low cost’, on les músiques prenen més un ús religiós tant en la temàtica com en el fet musical, les cançons de Nadal, ‘Christmas Carols’ o ‘Christmas songs’ la temàtica de les quals prenen un sentit profà tant en la mateixa música i algunes lletres, com en l’ús que se’n fa d’elles, cosa quasi impensable en el nostre entorn social.
No és gens fàcil, des de la composició, però tampoc amb la interpretació, mamprendre clàssics nadalencs i capgirar-los de manera que tornen a sorprendre intèrprets i oients, sense perdre l’essència que els faça identificables però alhora innovadors, perquè com ocorre amb alguns clàssics, les nadales i les músiques adjacents han caigut en la més pregona i absurda banalitat i prostitució. Com a resultat han revaluat nadales tradicionals i tan familiaritzades com Fum, Fum, Fum o algunes tan universals com White Chritsmas d’Irving Berlin (1954) o The little drummer boy de Katherine K. Davis (1941) per triar-ne ara algunes. Han demostrat novament la versatilitat de la música a bastament coneguda i assimilada amb escreix arreu d’on se celebra el Nadal. Ací, en el disc, es manipula amb consciència i, la desimboltura i, l’ofici del quintet és ben plausible per traure-li el suc a les interpretacions.
Val a dir, justificant l’avinentesa del disc, que s’ha dut a terme per recordar, o si es vol commemorar, la bona acollida que han tingut els SBLM als EUA justament durant les vacances nadalenques al llarg dels darrers anys on no han faltat a la cita tampoc enguany. Així doncs, queda la justificació molt més vinculada a la idoneïtat de deixar constància de les peces que han anat interpretant en gira per dates nadalenques als EUA.
What Child Is This?: arr. d’Albert. Guinovart, si ben bé la melodia és la coneguda cançó tradicional anglesa Greensleeves, en l’àmbit anglosaxó nadalenc està vinculada a la lletra de Chatterton Dix. La peça no presenta massa novetats. Ben resolta, és un dels bons exquisits tastos nadalencs del disc.
Lo, How a Rose E’er Blooming: arr. d’Albert. Guinovart, d’origen alemany, unes de les primeres harmonitzacions fou la que féu Michael Praetorius en 1609. Durant el S. XIX passà a l’àmbit anglosaxó gràcies a les traduccions i les harmonitzacions en forma d’himne, emprant-lo tant els catòlics com els protestants. Aquesta versió és prou fidedigna a algunes de les versions escrites per a cor, mantenint dues seccions contraposades, una de textura contrapuntística amb altra de melodia acompanyada. Una peça breu ben resolta.
Carol of the Bells: de Mykola Leontovych, amb arr. d’Ed Hirschman, malgrat que el fil musical i la BSO hagen fet podrir la coneguda melodia de l’ucraïnés Mykola, la melodia obstinada el delata en pel·lícules comercials com Solo en casa; com sol esdevenir amb altres compositors, sovintegen els casos en què una melodia no deixa veure l’arbre, en aquest cas una ampla producció de música coral i fins i tot una òpera inacabada pel seu assassinat (estrenada als EUA en 2003, cent anys després del naixement de Mykola), aquesta versió no presenta massa novetats respecte a les moltes versions en diferents estils (fins i tot el pop amb Jessica Simpson) ací però, Hirschman incideix en l’obstinat original per acaronar una textura pròxima a la cinematografia, enèrgica i profunda. La segona secció introduïda per un solo brillant de trompeta sembla aproximar-se a una cadència barroca, pròpia de l’orgue de les Tocates i Fugues bachianes; prompte però mamprèn la idea original. És interessant la proposta i la interpretació sublim.
What, Child?: arr. de Michael C. Green, gosadia?, valents?,… la pista huit (What Childs is This?) és una versió (conservadora, amb poques novetats) del Greensleeves, ara, amb altre arranjador, ens la tornen permutada, ampliada, carregada de jazz, d’originalitat i amb una cita musical, ben descarada de les primers notes de la Wiegenlied op. 49, núm. 4 de Johannes Brahms (Cançó de bressol). Una de les millors peces del disc i una interpretació d’una solvència i resolució tècnica absoluta. En la comparança de les dues versions, guanya… (el senyor Verd)
The Little Drummer Boy: de Katherine K. Davis, arr. d’Albert. Guinovart, ens trobem amb un nou repte, igual com passà amb Fum, fum, fum, en retrobar-nos amb cançons de Nadal del nostre àmbit sonor, El xiquet del tambor (el raphaelíssim Tamborilero), se’ns presenta amb una primera secció de melodia acompanyada, amb unes sonoritats prou clàssiques, sense dificultats dissonants, la segona secció intenta moure les harmonies, però la melodia no dóna més de si i es fa reiterativa, no obstant açò, les sonoritats del quintet són tan espectaculars i sobradament impol·lutes que sembla fins i tot atractiu. Ben bé plàcid a l’oïda.
White Christmas: d’Irving Berlin, amb arr. d’Albert. Guinovart, ara altre clàssic del Nadal, l’oscaritzada del patriota Berlin White Christmas. Una introducció ens deslliga del títol, ens condueix cap a l’efervescència harmònica fins un recés breu que mamprèn la melodia amb un acompanyament sincopat (que quasi demana la versió original). Els timbres dels metalls s’esplaien, folgadament homogenis, allò que diuen: empastament sonor, aconsegueixen atorgar-li una qualitat que per si sola la peça necessita. La demana.
Linus and Lucy: de Vincent Guaraldi, amb arr. de Carlos Benetó, ja ho advertien els SBLM que “menció a banda mereixien les dues peces” del ‘jazzman-pianista’ de San Francisco. Popularitzada per la sèrie Snoopy i atribuïda al personatge de Charlie Brown i inclosa en l’àlbum A Charlie Brown Christmas, la tuba s’identifica amb el ritme arpegiat original, prompte apareix la melodia sensual, hipnòtica i les frases de pregunta resposta a tot jazz. Si volen una raó més per escoltar aquest disc, heus ací una de pes. El quintet gaudeix i ho transmet amb solvència i sobradament. La dinàmica, la frescor de les trompetes, les respostes eloqüents del trombó i la trompa són coherents. Genial, fantàstic i de bona factura. L’arranjament és de molt bona qualitat, original i dels millors que s’inclouen en el treball.
Christmas Time is Here: de Vincent Guaraldi. Amb arr. d’Ed Hirschman a ritme de bossa nova comencen aquest estàndard de Guaraldi, també conegut per l’àlbum A Charlie Brown Christmas, crea una expectació rítmica que tan prompte es deté en un fragment lent com enceta novament el bossa nova donant pas a uns solos de trompeta, quasi a l’estil del free jazz. Una raó més qualitativa del disc, i crec que en van unes quantes. Excel·lent arranjament i supèrbia interpretació.
Campanas de Belén: arr. d’Albert Guinovart, ens hi trobem amb el darrer referent que ens quedaria més a prop per context sonor. Sense abandonar la melodia acompanyada, amb la melodia principal de la nadala ben reconeixible, ací Guinovart sí arrisca molt més, emprant modulacions atractives que li donen innovació i uns canvis de pulsació magnètics. De tira i arronsa coherents, ben mesurats. La secció final, amb el lent i l’accelerando continu és ben saborós i autèntic. Una vegada més el desplegament de recursos, o domini tècnic, dels instrumentistes és d’una qualitat superior.
Una grata sorpresa, que fa caure de tos el mur de l’anormalitat lingüística i que porta camí de ser quasi una mena de Guerra Santa, en un sentit ‘sociolingüístic-musical’, és que el llibret adjunt, els crèdits i les explicacions les poden llegir, gaudir i entendre en anglès, valencià i castellà. Això, tan simple i normal, que vinga de la mà de grups capdavanters és un bon ajut i un exemple a seguir (que molts grups refusen inexplicablement), els atorga (almenys jo humilment els ho concedeix) un lloc a l’Olimp dels músics políglotes.
En definitiva, si encara no tenen decidit un regal, un detall d’aquells que marquen la diferència, per a aquestes festes nadalenques, quedaran amb els seus familiars, amics o enemics sublims excelsament. Què els ve de gust una mistela, uns rosegons o un tros de torró, apa! Amb la menja i la sobretaula, deixen lloc a l’estómac per a la música i més si és tan sensorial i ben interpretada. Així, no pot hi haure cap casa amb un Nadal trist, mengen i escolten Sublime Christmas, quedaran satisfets.
PD: poden adquirir el disc Sublime Christmas, escrivint a aquesta adreça electrònica: [email protected]