Historiogràficament, l’obra, la qual té eclipsada una bona part de la producció händeliana, parlem del Messies, no deixa lloc al dubte. El Messies, com sol dir-se amb les notícies importants, aquelles que porten controvèrsia i, sobretot, interpretacions, ha fet córrer rius de tinta en forma de versions i noves orquestracions. Händel ja en feia de canvis en cada reposició per satisfer els gustos de determinants cantants i la immersió de Mozart en una nova orquestració no féu més que agegantar l’aureola mística de l’oratori que arribaria a la seua màxima llunyania del concepte original en ple Romanticisme; però no només s’ha vessat tinta xinesa sobre paper pautat, si ens fixem en la llarga bibliografia sobre Händel, sobre l’oratori i sobre com s’ha d’interpretar, podem arribar a la conclusió que cada expert händelià té un Händel dins d’ell.
Tant fa que Händel s’hi posés per feina i creés un catàleg profund, bigarrat i quasi eclèctic per a l’època, Messiah/Der Messias (1741), o El Messies, és la seua música més interpretada arreu (juntament amb Water music Suite/Wassermussik núm. 1, 2, 3 HWV 348-350 i Music for the Royal Fireworks/Feuerwerkmussik HWV 351), i la resta ha quedat per als col·leccionistes, els especialistes i els biògrafs, poc més o menys. No és aquest tampoc un fet aïllat, el qual afecta al mateix oratori i la tossuda comercialització de l’Al·leluia com un fet independent i separat del tot, tanmateix, ara és l’oratori complet, amb les seues tres parts, el que se’ns aveïna amb una concepció del fet especial, amb una interpretació personalista i un objectiu concret: “que el concert siga una festa” i repartir el gaudi que sent el dilentate davant aquesta gran obra mestra de la música.
L’oratori, el qual per la seua perfecció, bellesa i finalitat té el privilegi, o la fortuna, de canalitzar i atraure l’interès social, espiritual o musical per qualsevol dels motius o elements que el formen: un text excel·lentment seleccionat per Charles Jennens (encara que Händel i Jennens, admiradors mutus i col·laboradors habituals, van mostrar algunes desavinences posteriorment) pensat ben bé per ser una òpera que narra la vida de Jesucrist, amb l’objectiu d’assolir la salvació finalment, amb la paradoxa que, els textos no són del Nou Testament, com tota lògica faria pensar, sinó que són seleccionats dels salms, dels profetes, de les cartes de Sant Pau i d’Evangelis, textos recollits en l’Antic Testament (els textos procedeixen de la bíblia traduïda a l’anglès: King James Version) que enalteixen la història de la salvació mitjançant l’arribada del Messies; però si el text, “d’una profunditat teològica brutal” com destacava Lluís Angulo, (cantaire i membre de la junta de l’Schola Cantorum d’Algemesí), no fos prou, la música està intel·ligentment distribuïda entre simfonies, àries, duets, recitatius i cors que li donen una continuïtat narrativa fabulosa, a més de la fórmula d’emprar els recursos de l’òpera italiana, amb tots els recursos operístics que Händel dominava aplicats a la narració de la música religiosa, amb tot i això, l’oratori fou compost en menys d’un mes (22-08-1741/17-09-1741) i li dedicà uns dies en fer la seua orquestració posteriorment, el conjunt de l’obra (de més de dues hores) fa gala de la seua premeditació i profunditat, de consciència, encara que també, com era molt habitual en el barroc i (el classicisme) alguns fragments estan elaborats a base de pastitx, és a dir amb fragments d’obres pròpies que Händel va prendre en préstec, reelaborades i introduïdes com a material nou, sense anar més lluny el famós Al·leluia està fet amb una melodia que procedeix d’un Anthem anterior i que també empraria en altre oratori: Saul HWV 53.
Doncs així tenim que, aquest pròxim diumenge (25 de gener), a les 16:00h tindrà lloc una nova edició del Messies complet, com tradicionalment s’ha fet el darrer diumenge de gener ens trobem amb la 16a edició del Messies participatiu organitzat per l’Schola Cantorum d’Algemesí, dirigit per Miquel Tarrassó qui havia estat fins aleshores el concertí en les anteriors edicions. El concert es durà a terme com és habitual a la Basílica de Sant Jaume de la localitat riberenca.
Ara per ara, aquesta versió del Messies que s’ofereix a Algemesí, amb les seues peculiaritats: participatiu en totes les seues parts o cordes (cors, solistes, instrumentistes i direcció), amb l’adaptació del text original al valencià i amb l’esperit benèfic (es destina, del recapte de la voluntat, una meitat a sufragar despeses i l’altra es dóna a Càritas) tal i com ho va concebre Händel per oferir-lo en un concert benèfic a favor del Hospital Foundling, és autènticament única. No s’hi dóna en cap lloc del nostre territori, i només hi tindran una ocasió de poder escoltar-la aquest any. A més, cal reconèixer-los un dels principis fonamentals de funcionament als organitzadors, l’amateurisme i la vivència de la música davant reptes com aquest, amb l’objectiu qualitatiu que volen aconseguir. En aquesta línia manifestaven la seua il·lusió per la feina que desenvolupen a nivell local, així deia Vicent Pellicer “hi ha molt de voluntariat” fent referència al funcionament i l’organització, però és un intent de “l’art fet pel poble, per al poble”, d’això seguia dient “s’ha perdut, queden les bandes de música que sí que estan a un nivell popular, però sembla que tocar amb una orquestra és una cosa magnificada”.
El funcionament s’ha mantingut sempre amb el mateix tarannà pel que fa a la participació, obert a tot aquell que vulga participar, tant és així que indicava Vicent Pellicer que “la convocatòria s’obre el mateix dia del concert, on hi ha uns fullets per a qui vulga apuntar-se”. Tothom qui vol pot fer-ho, però, òbviament ha de conèixer l’obra i ha de demostrar que la pot cantar, alhora que, ha de respondre a les exigències del director (durant els assajos no aprendran a cantar-la, sinó que s’hi treballa la versió que vol el director). En aquest sentit, sobre el treball realitzat, les dinàmiques de treball i les exigències interpretatives, apuntava el director Miquel Tarrassó, ja que els participants són amateurs (i els professionals que hi col·laboren ho fan gratuïtament), “hem fet parcials, per a cadascuna de les veus, per a concretar d’una manera clara què és allò que demanava per a cadascuna d’elles i després férem els assajos generals” explicava sobre el Planning. Afegia sobre el resultat desitjat que “costa un poc, però, en els darrers assajos m’he adonat que la gent està responent, sempre hi ha alguna cosa: matisos que són molt subtils que no acaben d’eixir però… jo estic molt content”.
Encara que pot semblar que l’Schola Cantorum i l’organització del Messies participatiu pot ser una fita ben coneguda a bastament, el material amb què treballen, música clàssica, i algunes de les vicissituds socials els fan veure que la cultura, en qualsevol manifestació, a hores d’ara no passa pel seu millor moment de valoració. Destacava Júlia Oltra que “cada any et trobes gent d’Algemesí que descobreix que té un cor”. Sense dubte els cors han estat els grans oblidats després de la primera meitat dels vuitanta, i Vicent Pellicer afegia que la feina que es porta endavant amb el Messies “és un valor afegit”, culturalment, “per a Algemesí” tot i que “tots els pobles tenen valors, valors culturals molt concrets, però no tots els coneixen”; refermava el desconeixement, davant una manca de sensibilitat institucional cap a feines amateurs, com aquesta del Messies, l’afirmació de Lluís Angulo qui deia que, “a nivell autonòmic, tampoc és que l’administració oficial li haja donat massa importància a aquestes coses”. El mateix Angulo feia memòria i recordava que “a finals dels setanta i principis dels vuitanta hi va haver un bum de la música coral, però en passar es va anar apagant, ja que l’oferta per als joves és molt diversa i la transició ens va unir molt en aquest sentit, en un moment en què estava tot per fer, la flama va ser enorme, ara les noves generacions s’ho troben tot fet i ho consideren normal”.
En aquest sentit també afirmava Vicent Pellicer que “allò que esperen del concert és passar-ho bé, assolint la màxima qualitat possible”, a la qual cosa afegia Júlia Oltra (directora i professora de l’Schola Cantorum) que el concert del Messies participatiu “és una celebració musical per als qui cantem”. Oltra, qui l’ha dirigit fins a tres ocasions, també afirmava amb rotunditat, “gaudim cantant, i és un goig saber que qui ho rep també ho gaudeix, no només per la música, sinó perquè eres tu qui li ho estàs oferint”.
Se li atribueix a Händel aquesta resposta a les afirmacions de Jennens, el llibretista del Messiah, “I should be sorry if I only entertained them; I wished to make them better” (Lamente si només he aconseguit entretenir, allò que volia era tornar millor les persones). Siga d’ell o no, la música, el text, la fe o les fugues ens ajudaran a deslliurar-nos del mal. Almenys, desempallegar-nos-els.
Diumenge tenen un fita amb el Messies a Algemesí, i qui sap, si potser l’any vinent, vostè hi forma part del cor o s’anima amb un recitatiu. Si fa no fa, és una festa, dels diletantes, per a tots, amb la música i amb la societat.