És bastant recurrent començar amb aquell bla, bla, bla periodístic que fa referència al fet que les Variacions Goldberg foren un encàrrec del comte von Keyserlingk perquè el clavecinista Johann Gottlieb Goldberg li propiciara la son a traves d’una obra suficientment llarga com perquè la somnolència fera el seu efecte. No queda tan clar si el que demandava el comissionista era entreteniment o una música que provocara un mecanisme físic per fer venir la son. No sabem si s’adormí o no, o si fou capaç de percebre la complexitat que aleshores Bach va premeditar per escriure les Goldberg per a un clavicèmbal de dos teclats. Fet i fet, gràcies a la comanda Bach es va traure del barret una obra la construcció de la qual està considerada com de les més importants de la història de la música per la capacitat inventiva i per l’ús i reelaboració de materials, pel treball formal o estructural i per l’extrema musicalitat i bellesa.
Com tota obra mestra, des de temps immemorials ha originat centenars de discussions i milers d’adeptes en defensa de l’historicisme o la versió moderna davant el tremend repte de qui se sent capaç d’interpretar-les. Tanta magnitud i aldarulls paral·leles no deuen ser per una qüestió baladí, més si tenim en compte que fins ara pocs s’han atrevit a enregistrar-les amb un mínim de criteri. De fet de pianistes (o clavecinistes) valencians no en tinc constància, fins ara.
Sonen a piano modern, però alhora aprofita els recursos tècnics que posseïa el pianista valencià per moure’s amb l’articulació enginyosament, entre la memòria historicista i la modernitat d’unes Goldberg que sonen eternes. Escriu les notes del llibret Justo Romero, poc més o menys amb aquestes idees amb què tracte de transmetre la magnífica versió que ens proporciona Xavier Torres, i francament, quan hom s’hi posa a gaudir dels 78 minuts i escaig de musica bachiana te n’adones que ha estat capaç d’aconseguir la proesa de fer aquesta enorme construcció pròpia, de mantindre la coherència interpretativa de principi a fi tan personalitzada com aquell dia a les darreries d’estiu de 2015.
Xavier Torres. La Beneficència (2015). Foto: Laveupv.
Variacions Goldberg (JS Bach), Xavier Torres, piano. Foto: laveupv.
Què hi guanye jo amb tot açò? Una còpia d’un dels millors discos dels últims anys, amb un pianista valencià que s’enfila amb la seua proposta de les Goldberg molt i molt amunt. Si teniu el gust d’escoltar-les, estic segur que no dubtareu en dir: “Torna-les a tocar Torres, tan fluidament com pugues, tan personalment com vulgues.”