A escassos metres convivien el poble faller i el públic melòman que atípicament ocupava els vestíbuls de l’auditori en major nombre. Algú degué pensar que fer coincidir dues coses tan a tocar no produiria cap caos circulatori. Per a més inri, a un quilòmetre mal comptat hi havia un partit de bàsquet de la lliga ACB. Parafrasejant el compositor d’El Fallero: valencians, tots al mateix lloc.
Khatia Buniatishvili signant discos al Palau durant el descans. Foto: laveupv.
Tot i els millors ingredients amb què comptava Traub en aquesta ocasió, també podríem concloure que no va fer el pes. Cal alguna cosa més que uns forts ensordidors, sobretot colpidors en la vessant vocal, per somoure amb una simfonia com la novena, tan interpretada, escoltada i a l’abast, que cal dir i fer quelcom més, arriscar i apostar per les diferències per sorprendre si més no. Així, amb uns tempos en general àlgids i ràpids, malgrat les bones aportacions dels solistes (flauta, oboè, clarinet i sobretot Javier Eguillor amb els timbals), la simfonia s’inicià amb sonoritats lletges i precipitacions tant a l’inici de l’Allegro ma non troppo inicial com amb el Presto de l’últim moviment. Brillà, talment com la temporada anterior la corda, i per sobre d’aquesta la feina de les cordes greus. Seria bo deixar els contrabaixos al fons, tal com s’estan ubicant darrerament, sempre que el repertori siga propici, ja que la milloria al conjunt i l’equanimitat és evident. Però l’Orquestra de València continua mostrant maneres que arrossega des de fa temps, uns detalls que desaparegueren en el concert amb Barenboim i la Sisena Simfonia Pastoral, dins d’aquest Festival Beethoven. Entrades poc acurades i amb uns metalls aguts que no s’ajusten, sense empastament tímbric i una trompa quarta que grinyolava continuament, l’orquestra no mostrà una homogeneïtat que com en altres ocasions ha estat capaç de demostrar —la Pastoral susdita és un excel·lent exemple—.
Durant el primer i el segon moviment, no es transmeté que s’assaborira res. Feia com si es reservara tot per al final. Amb cert nerviosisme es transità per la correcció, on només els solistes afegien un pèl de sentiment. Millorà bastant l’Adagio molto e cantabile d’un tercer moviment que també tingué un tempo àlgid, però on la corda s’esplaià, assumí les regnes i pujà les emocions. Arribà l’últim i esperat Presto amb els correlatius Allegros, que començà de nou amb precipitacions. Sense risc, i sense res nou a dir, s’esperava la intervenció de les veus i l’Oda de Schiller.
Mascletà durant la Nit de l’Espolí, des del Palau de la Música. Foto: laveupv.
El Festival Beethoven acabà amb una Novena ràpida i qualitativament estàndard, on Traub volgué convèncer l’auditori exprimint els fortíssims simfonicorals, uns esclats de so com si Beethoven fóra un faller més, i això, després de les ensordidores explosions de Caballer, no és suficient