Una setmana abans d’acabar-se el curs, una alumna, educada en una escola hebraica de Long Island, Nova York, em va fer a mans –sense que jo l’haguera demanat a classe!– un “essay” redactat a partir de les lectures disperses de Joan Fuster que, gràcies a la magnífica biblioteca universitària i a les connexions digitals, havia anat espigolant ací i allà en anglès, francès, espanyol i també en català. Vaig quedar parat des de la primera línia d’aquell treball inesperat. “Joan Fuster”, assegurava la meua alumna, “és el Ralph Waldo Emerson dels catalans.” “Un escriptor”, hi afegia com qui diu la cosa més natural del món, “radical per al seu temps, militant de la subjectivitat intel·lectual i un exemple, alhora, de responsabilitat social. Un reformador d’idees i una referència liberal per a la seua societat.”
Per desgràcia, Joan Fuster continua qüestionat pels al·lèrgics a l’originalitat d’un pensament que, des de Sueca, en una solitud no sempre desitjada, impugnava les mentalitats retardatàries que suraven en l’ambient pudent del franquisme. Un home entre els objectius del qual destacava, en primer lloc, l’interès a remoure les consciències immergides en la “somnolència digestiva” d’una societat “provinciana i genuflexa”. Això és, precisament, el que no perdonen a aquest centaure d’historiador i sociòleg avant-la lettre, que va viure per interpretar i descriure, amb la passió dels millors, el món en què l’atzar geogràfic i genètic el va deixar caure al planeta terra. “No tinc altra autoritat que aquesta: la d’haver-me apassionat, fins a l’obsessió, per la vida i el destí del meu poble. Potser és l’única passió noble que reconec en mi”, va deixar escrit en una de les primeres pàgines de Nosaltres els valencians.
Sense dubte, Examen de consciència, Figures de temps, Judicis finals, el Diccionari per a ociosos o el mateix Nosaltres els valencians, entre altres, són llibres que es poden llegir en qualsevol llengua de cultura, i així s’ha demostrat en algunes de les millors universitats del món, en les quals, com a la Brown University, Joan Fuster és una referència acadèmica inqüestionable, tant des del punt de vista literari com pel seu contingut d’avantguarda intel·lectual. Tant per la “qualitat de pàgina” de què parlava Julián Marías per a referir-se a l’estil dels assagistes com pel missatge innovador dels seus textos o el moll de les agudes anotacions sobre la història de la cultura, posem per cas. Heterodox per convicció íntima, il·lustrat i sempre didàctic, fill de Montaigne i dels moralistes francesos –inclòs l’incòmode Rabelais, a qui Joan Fuster va dedicar unes pàgines memorables al seu Diari. Lector apassionat de La Rochefoucauld i de Chamfort, més Diderot que Voltaire, amb perdó. Fidel lector, alhora, de Bertrand Russell –de qui solia dir que no era un escriptor sinó un “desinfectant”–, Fuster ha estat, durant anys, l’intel·lectual europeu que hem tingut més a prop.
El dia 23 de novembre –demà mateix–, Joan Fuster hauria fet anys 94 anys. I jo, vés a saber per què, recorde avui aquella alumna novaiorquesa que a una prestigiosa universitat de la Ivy League americana el va relacionar amb R. W. Emerson. I, certament, Joan Fuster, amb totes les reticències que vostès vulguen, va ser el fundador del pensament modern del valencianisme modern, i jo ja m’entenc amb aquesta repetició voluntària! En efecte: com R. W. Emerson als Estats Units, a qui, per cert, Harold Bloom compara en el Canon occidental amb Michel de Montaigne, el pare sant de l’assagisme fusterià –és a dir, de l’assagisme.
Què volen que hi faça? Avui em sent profundament orgullós d’haver estat alumne privilegiat d’aquella universitat nacional-popular que va ser el número 10 del carrer Sant Josep de Sueca i, anys després, professor d’uns alumnes amb qui encara avui, gràcies a les xarxes virtuals compartisc pensaments fusterians més o menys despentinats. “El consell és un gènere literari en decadència: no intentis cultivar-lo”, els he enviat avui mateix. Facen vostès, amables lectors, futurs cadàvers, el que els rote o els passe per l’engonal. Podem llegir Joan Fuster o no llegir-lo; poden citar-lo com a font d’autoritat o contradir-lo. Això darrer, no ho dubten, és el que Joan Fuster més els agrairia, ja que es va passar tota la vida buscant qui el contradira, però només va trobar qui l’insultara. Però per favor, no l’inventen.