El Consorci de Museus inicia una col·laboració amb el Thyssen a través d'una mostra que "colpeja el patriarcat"

A partir del 15 de maig, el Centre del Carme acull una exposició amb els treballs de les artistes Cristina Lucas i Eulàlia Valldosera
27 abril 2019 17:10h
La mostra es podrà veure fins el 30 de juny. / EUROPA PRESS

VALÈNCIA. El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana establirà "una nova via de col·laboració" amb el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza amb l'exposició Patriarcat, que a partir del pròxim mes de maig es podrà veure en el Centre del Carme Cultura Contemporània de València. Així ho ha avançat el director del consorci, José Luis Pérez Pont, en una entrevista amb Europa Press amb motiu del seu tercer any al capdavant de la institució cultural valenciana.

Des del pròxim 15 de maig i fins al 30 de juny i després del seu pas per Madrid, el Centre del Carme albergarà la mostra Patriarcat, amb la qual les artistes Cristina Lucas i Eulàlia Valldosera pretenen "trencar" amb la "tradició patriarcal".

L'exposició presenta dues propostes complementàries enfront del patriarcat, simbolitzat per estàtues clàssiques sobre les quals actuen les dones. La primera d'elles és el vídeo Habla (2008), en què Cristina Lucas colpeja l'escultura del Moisès de Miquel Àngel, recordant la llegenda de la incisió que va fer l'artista en el genoll de l'estàtua una vegada acabada, increpant-la perquè parlara. Moisès és el gran pare de les tres religions "monoteistes i patriarcals", en paraules de la mateixa autora, en les tradicions de la qual "s'ha naturalitzat la dominació masculina".

Per la seua part, Dependencia mutua (2009), d'Eulàlia Valldosera, presenta una acció que va tindre lloc en el Museu Arqueològic de Nàpols, on es pot observar a una dona de la neteja (alter ego de l'artista) brunyint l'estàtua d'un emperador romà, tocant i "tacant" l'objecte de culte.

Aquestes dues accions performatives realitzades per les artistes pretenen donar contestació a una "tradició patriarcal" que es "va apropiar" del llenguatge visual i el discursiu i de la seua transmissió, "reduint la llengua i el desig de les dones al silenci".

En la mateixa línia, Pérez Pont recalca que aquest projecte expositiu "posa l'ull en com la societat es construeix a nivell de gènere d'una determinada forma i en com aquestes conductes que sembla que volen reaparéixer en l'escena espanyola han de ser analitzades i posades en quarantena". El responsable del consorci ha expressat la seua "satisfacció" per l'obertura d'"una nova via de col·laboració amb el Museu Thyssen, amb el qual desenvoluparem altres projectes en el futur".

José Luis Pérez Pont ha remarcat que un dels eixos de la seua gestió ha sigut la voluntat de connectar l'espai cultural valencià amb altres entitats de renom de les Illes Balears, Catalunya o Itàlia, entre altres llocs, per a augmentar la seua "projecció tant nacional com internacional".

Més de 400 artistes

Igualment, Pérez Pont ha ressaltat que en els últims tres anys el Consorci de Museus ha impulsat 169 exposicions i 1.747 activitats culturals en les quals han participat més de 400 artistes. Unes xifres a les quals s'han de sumar les intervencions, performances, activitats musicals, dansa, teatre i trobades celebrades en l'agenda d'esdeveniments que desenvolupa el Centre del Carme.

Així mateix, entre el 2016 i el 2019 s'ha invertit 1,8 milions d'euros en 126 projectes resultants de les convocatòries públiques de producció artística, suport a la investigació, comissariat i revisió de trajectòries artístiques, així com a iniciatives de perfil social i educatiu i residències. Una línia d'actuació "que continuarà" per a contribuir a enriquir la creació i acabar amb la precarització laboral en el sector, ha conclòs el director.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next