La corrupció política valenciana i la història d'un club de Burjassot inspiren les grans protagonistes dels Goya  

'El reino' suma set premis Goya però 'Campeones' aconsegueix el de millor pel·lícula
3 febrer 2019 11:15h
Javier Fesser ha donat la sorpresa i ha conquistat el Goya a millor pel·lícula. / EFE 

VALÈNCIA. La corrupció política espanyola en general i la valenciana en particular dels últims anys, reflectida en El reino, han aconseguit un total de set premis Goya, mentre que Campeones, inspirada en el club Aderes de Burjassot (l'Horta Nord), s'ha coronat com a millor pel·lícula. En l'últim minut el cor dels Campeones de Javier Fesser ha donat la sorpresa i ha conquistat el Goya a millor pel·lícula, enfront del cerebral i trepidant thriller de Rodrigo Sorogoyen El reino, que ha arrasat amb set estatuetes, incloses millor direcció i millor actor protagonista.

Antonio de la Torre ha aconseguit el seu segon Goya, després d'una dècada acumulant nominacions, gràcies al seu paper de polític corrupte en un film inspirat en la trama Gürtel, entre altres casos, que també ha sumat reconeixements al millor guió original, muntatge, so, música i millor actor de repartiment, per al gallec Luis Zahera.

"Esteu creant un monstre", ha dit Sorogoyen en recollir el penúltim premi d'aquesta 33a edició dels Premis Goya, però el gros se li ha acabat escapant a favor de la comèdia de superació protagonitzada per actors amb diversitat que va arrassar en taquilla en 2018, amb més de 3,2 milions d'espectadors.

Campeones s'ha portat també el Goya a millor cançó original (Coque Malla) i el de millor actor revelació per a un Jesús Vidal que ha emocionat l'auditori amb els seus agraïments i el seu reclam: "Inclusió, diversitat, visibilitat". "Són persones capaces de defensar i lluitar allò que estimen i en el que creuen", ha dit Fesser sobre els seus protagonistes i el seu món "que ix del cor i no del cap". Fesser ha rebut el premi de mans de Pedro Almodóvar i les actrius de Mujeres al borde de un ataque de nervios Julieta Serrano, Rossy de Palma i Loles León, 30 anys després que aquesta aconseguira el Goya. 

Més premiades

L'actriu Susi Sánchez, als seus 64 anys, ha aconseguit el seu primer premi Goya amb el seu primer paper protagonista en cinema en La enfermedad del domingo, un paper "fet a mesura" pel director i guionista Ramón Salazar. 

Campeones s'ha portat també el Goya a millor cançó original (Coque Malla). / PREMIOS GOYA 

Per a la bilbaïna Arantxa Echevarría ha sigut el guardó a la millor direcció novella amb la seua història d'amor entre lesbianes gitanes, Carmen y Lola, que també ha coronat Carolina Yuste com a millor actriu de repartiment. "La maduresa d'una societat cal mesurar-la pel lloc que ocupa la dona i hem de pensar molt en si Espanya és prou madura", ha dit Echevarría abans de dedicar el seu premi "a aquells que no són capaços de posar-se en la pell de l'altre" per a veure si canvien d'opinió després de veure la seua pel·lícula.

Eva Llorach, Goya a la millor actriu revelació per Quien te cantará de Carlos Vermut, ha protagonitzat un dels moments reivindicatius de la gala, quan des de l'escenari ha convidat totes les actrius nominades a posar-se en peus. A l'estil de Frances McDormand als Óscar de l'any passat, Llorach ha demanat a guionistes, creadores i productores que creen més històries amb protagonistes femenines: "A partir dels 40, 50 i 60 continuem existint", ha dit.

Altres películes

Els premis tècnics han estat bastant repartits. La sombra de la ley, el drama policíac de Dani de la Torre ambientat en la Barcelona dels anys vint, se n'ha portat tres: millor fotografia, direcció artística i disseny de vestuari. Per a El hombre que mató a don Quijote, la pel·lícula "maleïda" de Terry Gilliam que va acabar produint Tornasol Films, han sigut els de direcció de producció, maquillatge i perruqueria, i Superlópez ha obtingut el d'efectes especials.

Les quinieles es van complir amb el Goya a millor pel·lícula iberoamericana per a Roma, del mexicà Alfonso Cuarón, i el de millor pel·lícula europea per a Cold War, del polonés Pawel Pawlikowski. La millor pel·lícula d'animació va ser Un día más con vida, dirigida per Damian Nenow i Raúl de la Fuente, sobre el treball a Angola del reporter polonés Ryszard Kapucinski, i el millor documental, El silencio de otros, d'Almudena Carracedo i Robert Bahar, sobre la memòria històrica i les víctimes del franquisme.

Rosalía ha cantat una versió de la cançó 'Me quedo contigo', de Los Chunguitos. / PREMIOS GOYA

Anècodotes de la gala

La gala, celebrada al Palau de Congressos i Exposicions (Fibes) de Sevilla, va estar esguitada de l'humor dels mestres de cerimònia Andreu Buenafuente i Silvia Abril, amb algun dard per als polítics. Crítiques per l'absència del president del govern espanyol, Pedro Sánchez –"li dona temps a arribar a arribar després del míting", han dit–, o al·lusions a Pablo Echenique (Podemos) dient que la seua vida "és un travelling".

La música ha passat pel misticisme de Rosalía, amb una versió de la cançó Me quedo contigo, de Los Chunguitos; la delicadesa de James Rhodes interpretant un adagi de Bach en directe durant l'In memoriam, i la distracció d'Amaia Romero, que no va entrar a temps a cantar a l'escenari.

El Goya d'Honor, Narcís Ibáñez Serrador, no va poder assistir a Sevilla a causa del seu estat de salut –per això va recollir el guardó durant la festa prèvia de nominats– però va rebre l'homenatge dels seus "hereus". Nacho Vigalondo, Jaume Balagueró, J.A. Bayona, Rodrigo Cortés, Álex de la Iglesia, Juan Carlos Fresnadillo i Paco Plaza van pujar a l'escenari per a celebrar la carrera d'Ibáñez Serrador i van donar pas a un vídeo-homenatge rodat pel director de Lo imposible.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next