'Si tornem a readmetre tot el que hi havia a Canal 9, al remat és la mateixa merda'

Xavi CastilloHumorista de la companyia Pot de Plom
28 setembre 2015 01:00h

Hem quedat amb Xavi Castillo a la seu que la companyia Pot de Plom té a Picanya. Al polígon de la Raga els treballadors de les empreses allà instal·lades es barregen amb grups d’agricultors que conversen dels trastorns que pateixen a l’hora del reg o de la necessitat de parlar valencià dels aspirants per poder entrar a formar part del Tribunal de les Aigües. Al poc de temps, arriba l’humorista alcoià recent vingut amb tren des d’Alacant. Durant la conversa, i mentre pega un mos, abordem alguns dels temes de l’actualitat del País Valencià, de la qual sol estar pendent per poder fer-los seus i dur-los als escenaris per a divertiment del públic.  El 9 d’octubre, les eleccions catalanes del 27-S, la tristament postergada posada en marxa de la nova Ràdio Televisió Valenciana, la posada en marxa de l’aeroport de Castelló, les seues sensacions després del gir radical i cap a l’esquerra registrat als Governs del País Valencià i del cap i casal o la nova Ràdio Televisió Valenciana, són alguns dels assumptes abordats durant l’entrevista.

Leo Part / València

- Com està l’humor valencià? Està en un bon moment?
Hi ha molta gent que està fent humor a València. Ací sempre s’ha fet humor, i s’ha fet humor en tele, en cafè-teatre... Vull dir que a València es fa molt d’humor i bo. Però jo he trobat a faltar, i és una apreciació personal, que en tota l’empastrda que tenim, que l’humor vaja més a la jugular de l’actualitat. Però sempre he trobat una miqueta en falta, amb tota l’empastrada que hem tingut ací, un esperit un poc més crític. Gent com Eugeni Alemany o Josep Gimeno ‘Botifarra’ són gent que està molt valorada i això dóna gust. Però jo reivindique un humor més àcid, més mala hòstia per tot el que ha passat.

Va haver un moment que jo no ho entenia. Que estiguera passant el que estava passant a València i que a nivell artístic ningú, amb excepcions molt puntuals, tipo Zero responsables o alguna obreta, fera coses com dient no, amb indignació.  Teatre tota la vida ha sigut despullar les misèries. I això sí que ho he trobat a faltar.

-Com ha arrancat aquesta nova temporada?
La primera quinzena d’agost vam fer uns quants bolos seguits, entre ells el de la Ciutat de les Arts i les Ciències. I després de parar 15 dies, ara en setembre hem mamprès amb bolos molt xulos al Teatre Romà de Sagunt, a Alcàsser…

-Imagine que el canvi de Govern que s’ha produït a la Generalitat s’haurà notat. Quina sensació tens?
Clar que s’ha notat. I molt. A banda del tema teatral, que és el que ens afecta, que està una miqueta embolicat pel tema dels teatres i les cessions a productores i a empreses, i que el tema cultural està una miqueta marejat perquè encara no s’han designat càrrecs i encara no se sap qui  serà l'encarregat de Teatres, de Culturarts… sí que es nota el canvi en la gent i l’hem notat en els col·lectius amb els quals tenim contacte. Hi ha molta gent que ho ha notat i per a bé. Estem parlant de molta gent: dels del Cremona, de les Víctimes de l’Accident del Metro, de la gent de la PAH, que està en guerra… Però sí que s’ha notat, evidentment.
 

- Podríem dir que la forta censura que heu patit Pot de Plom és ja cosa del passat?
Nosaltres hem patit la censura molts anys. Vull dir la censura ja institucionalitzada. Ara és un altre moment. Està clar que el canvi no es pot registrar tan ràpidament. Hi ha gent que ens està contactant, hem anat a Sagunt, però ja anirem veient cada teatre per a on tira perquè hi ha molt de teatre privatitzat i altres no te contacten per qüestions purament artístiques. Però la qüestió política sí que diguem que en molts pobles ja es viu una certa normalitat. Xic que vinga Xavi! Almenys als festers que et contacten ja no els demanen 1.000 euros de lloguer. Que eixa és la putada.

Vull dir que a voltes la censura era això. No era que no vinga Xavi, sinó que et deien: “si ve Xavi vos cobraré 1.000 euros de lloguer”. O siga que la censura era això. Perquè censura hi ha de molts tipus, una més directa, per part d’un alcalde que diu este no ve. I després hi ha censura de putejar la gent que demana el teatre.

Per exemple, en el seu moment, la Milagrosa Martínez, que ara està altra volta en el cim per les seues declaracions, va dir en el seu moment que no podíem anar a Novelda perquè ella no podia pagar les hores extres d’un bidell… Imagina't! Clar, era un poc per riure. Però sí que es nota el canvi. Hi ha un altre ambient. Fins i tot anàrem a fer una visita de bon rotllo a l’Ajuntament de València. Ara es pot entrar…

- Què opines de la polèmica al voltant del  pacte de Compromís amb Podemos per a les estatals?
La veritat és que no tinc una anàlisi de la situació. Home jo preferiria que hi haguera un enteniment dins de Compromís. Són històriques les dificultats per al manteniment de la unitat d’esquerres, és a dir, no som maquinetes ni borregos. El fantasma és que torne ‘lo’ altre…

- Una notícia recent ha estat la posada en marxa de l’aeroport de Castelló, després de 4 anys i 200 milions ja ha aterrat el primer avió…
L’altre dia vam actuar en Betxí i a la gent li fa molta gràcia! Precisament vam fer un llibre amb Lalo Kubala que es deia Barbaritats Valencianes i  vam incloure l’aeroport de Castelló com una de les barbaritats, perquè això és un pou cec.. S’han gastat el que no està escrit. Imaginat a quants diners ix cada passatger que ha aterrat. És com si fóra un diamant. És com si fóra una inversió que hem fet tots els valencians. Això perquè siga rendible…
 

- Ximo Puig ha anunciat recentment que encarregarà un estudi a l'UJI per veure com fer rendible l’aeroport...
És que és un aeroport que està molt mal ubicat! A més, està fet pensant en Marina d’Or i en una sèrie de serveis com de luxe… És que a nivell popular és un aeroport poc pràctic i que està en mig del no-res… ! No sé, normalment per a arribar al mig de Castelló no agafes un vol per a anar a un lloc que està incomunicat. És un aeroport pensat per als seus amics, per a les urbanitzacions de Marina d’Or i per als complexes de la costa.

Si es fa un estudi per vore la rendibilitat d’això,  doncs que es decidisca a vore… Però per l’amor de Déu, posa-ho: A vore si poden llevar l'escultura eixa del Ripollés perquè si no seguirà sent motiu de conya ‘por los siglos de los siglos’. És que això de Ripollés…! Si deixes l’escultura és com si fóra un homenatge a Fabra! Això s’ho haurien de replantejar. Eixa escultura és un homenatge a Fabra, si la  deixes allí per a sempre és com si estigueren refregant-te la quantitat de diners que s’han gastat allí.  És com una escultura de Franco…! A més de lletja, és una oda a un tio que està en la presó. Perquè igual que lleves una placa, hòstia, lleveu l'escultura eixa que és un homenatge a un delinqüent!
 
 
- De l’aeroport de Castelló ‘volem’ al cap i casal. Hem passat d’una Rita que es gastava els diners de tots a cabassos en viatges, i transports a un Ribó que ja des del primer dia va a treballar en bicicleta…
Home això són qüestions de formes. Les formes evidentment s’agraeixen. Tot açò dels cotxes oficials per a mi està ben fet i no hi ha cap problema. Ho podran titllar del que vulguen, de populista, em té igual. Però les formes han canviat. Les va canviar com una cosa que ell –Ribó-ho tenia molt clar i a mi em pareix molt bé.

Nosaltres en els espectacles traguem la foto del Ribó i fem una broma sobre el tema de la bicicleta. És que hi ha gent que va posar el crit en el cel perquè un dia va anar en cotxe oficial… A vore, animals! El cotxe oficial ha d’agafar-lo perquè haurà de fer una reunió en un moment donat. No pot anar en bicicleta a tots els llocs!

Com obrir les portes de l’Ajuntament a la gent. Això és important perquè és un lloc xulo. Crec que també s’està fent en altres edificis de València. Obrir les portes i dir: Mira açò és un Palau de no sé què. Home! Això la gent per què no ha de poder vore-ho? A mi em van semblar molt bé tot eixe tipus de mesures. Com anunciar també que la Senyera no entrava en la Catedral. Em sembla molt bé. Després que malparle qui haja de malparlar! Però em sembla perfecte eixe canvi de formes.
 

-L’únic problema és que recentment li han dit que haurà d’anar amb escorta…
Sí, ho vaig llegir. Ell ho deia –en la reunió informal que mantingué la gent de Pot de Plom amb l’alcalde de València- com una cosa provisional perquè sembla que calia estar un temps en alerta, i com l’obligaven d’alguna manera pel càrrec que té. Ell va dir que bé, que ho acceptava però que crec que no és ni una cosa permanent ni que li vinga de gust… Crec que ha dit que accepta l’escorta per ser una cosa inherent al seu càrrec, però que l’escorta haurà d’anar en bici o caminant. Això és divertit.

De tota manera, tota esta gent ha d’estar bregant amb tota la merda que s’han deixat. Tots el dies ixen notícies del que gastava cotxe oficial de Rita en carburant, les Harleys de la policia, tot això de la visita del Papa. Vull dir que açò ha sigut un pou sense fons. Perquè clar, supose que la gent que ha arribat haurà dit: Hòstia la que hi ha ací…! És això d’obrir els calaixos i dir: la puta!

Per a nosaltres tot açò com a companyia de teatre té un punt divertit, divertit però al mateix temps no és tan crispat com quan intentem fer les dimissions de Camps, les trames Gürtels i tal… L’altre era fer teatre sobre la indignació i sobre la mala hòstia que et provocava tot el que llegies…L’altre dia vaig vore que han imputat l’Arturo Torró. Vas seguint-ho i dius: està molt bé. O les declaracions de Milagrosa Martínez. Molt fort això:  (imitant-la) “Jo no sabia si el pabellón me lo regalaban o no sé qué…” I dius: açò quina merda és? Com el Rayoy: “Nacionalidad europea? Mare quin poc nivell…
 
 
- Parlem del 9 d’octubre, que està al girar el cantó i al qual has fet referència amb la decisió que la Senyera no entrarà en La Catedral.
És que per què ha d’entrar la Senyera en la Catedral?  Si som una societat laica, és que no…! Nosaltres com a teatre sí que tenim en la part final de l’espectacle  -Con la Iglesia hemos topao 2- a  l’Antonio Cañizares perquè ens han fet gràcia les coses que ha dit: “Que si quiero ser pastor con olor a oveja...” O que ha posat el crit en cel pel tema este de la unitat d’Espanya també. Crec que ha sigut l’únic- a nivell nacional, l’únic que s’ha descarat tant en el tema anticatalanista i ha dit que “hay que hacer oraciones continuas y orar para la unidad de España…” Xe, tu!  I això ho tenim ací a València! Tenim una perla com Antonio Cañizares que posarà el crit en el cel pequè no entrarà la Senyera…!

De totes maneres el tema de banderes no m’ha agradat mai perquè al final es pot pegar la volta, m’entens?  No sóc molt de banderes.

- Però en el 9 d'Octubre de l’any passat vam poder vore i presenciar una esvàstica i càntics nazis en plena Processó Cívica…
No ho vaig vore però sí. Això fora, tot fora. Tot el que siguen coses així a prendre pel cul.

- Sembla que enguany els valencians continuarem sense tindre una ràdio televisió valenciana…
Amb Canal 9 ja vam ser prou crítics en tot el tema. Hem sigut crítics amb Canal 9 quan era Canal 9, després amb el tancament de Canal 9 i ara també molt escèptics amb eixe possible Canal 9 que volen tornar a fer. Si tornem a readmetre tot el que hi havia, al final és la mateixa merda.

- Com faries tu Canal 9?
He tingut alguna conversa molt interessant amb gent com Barret (Films), perquè nosaltres amb Barret hem fet coses, i hem fet coses molt a nivell independent total. Vull dir que Barret són un poc com de la nostra colla en eixe sentit. Ells han anat fent audiovisual, igual que nosaltres hem anat fent teatre, i ho han fet d’una forma molt independent. No han estat depenent de subvencions i han fet coses interessants.

La meua opinió és que es pot fer una televisió més actual. Més tenint en compte les noves tecnologies, tot el que es fa en Internet. Més Lliure. No tant una televisió de plató. No tant una televisió de plató  i de noticiaris. Que fóra tot més multimèdia. En estos moments els ‘nanos’ s’endollen la tele i veuen youtube en la tele. Jo crec que es pot fer una tele amb una graella més oberta. No sé com explicar-ho bé perquè el meu no és fer tele, he estat fent teatre sempre. Però pense que es pot fer perquè s’estan fent coses interessants. Gent que sense ni un duro te fan una sèrie amb un Verkami i te fan una websèrie.
Perquè clar, si anem a morir a l’Alqueria Blanca o a tal, aleshores sempre serà el mateix. És una estructura “muy de Televisión Española” saps?   Esto de: “TVE produce la serie de Isabel tal”.  No. Parle de fer coses interessants, de coses que s’estan fent en el món d’Internet, però que es puguen convertir  en una tele. Jo crec que sí, que es pot fer.

Es pot fer humor, es poden fer programes infantils. De fet hi ha gent que està fent coses infantils, però diguem de forma completament independent. Eixa nova ‘tele’ es podria convertir en això. En no tan reproduir una altra volta el que era Canal 9. Si reproduïm una altra volta el que era Canal 9 però en pla com els d’esquerres, això tampoc ho veig.
 

- Segueixes La Veu?
No, no vos seguisc. Les meues companyes són les que està molt més posades en les xarxes i m’informen de coses de La Veu. Però no vos seguisc molt.

- Quins són els vostres pròxims projectes?
Sempre dic el mateix en quant a projectes, allò difícil en teatre és continuar sempre. Perquè hem viscut una etapa en què moltes companyies han hagut de tancar la 'paraeta' pel tema de la pujada de l’IVA,  de la crisi. Que el teatre estiga al 21% d'IVA és una animalada. A nosaltres també ens afecta moltíssim això. El tema de les privatitzacions de teatre, el tema de les baixades de públic. Saps? Tot això ens ha afectat com a qualsevol companyia de teatre.  Aleshores el projecte més immediat és continuar. O siga, que les coses que fem puguen tindre eixida. Jo no faig coses molt complicades en estos moments. No em plantege espectacles de molts actors. Però bé, si fem coses amb músics o si tenim projectes xulos, primer de continuar i continuar fent coses en una part musical important també.

En este sentit, a partir de contactar amb gent com els Afònics, que van fer una gira amb mi, he contactat amb alguns músics dels grup, que són molt bons, i aleshores he fet coses amb ells a nivell musical, algunes  cançonetes, coses en Internet.
 

Pot de Plom és un projecte global, i com a projecte el que volem és continuar oferint el que fem i que això continue interessant. Jo crec que el projecte més gran sempre és eixe. Que continue interessant el que fas. Que al públic li resulte el producte 'xulo' i diga: “tornaré a vore’l”. Hi ha gent que m’ha vist moltíssimes voltes. Que dius: Per què m’ha vist tantes voltes esta persona? I és perquè sempre veuen alguna cosa un poquet diferent.

Però després hi ha un tema que sí que volem donar-li una miqueta més de cos. Que és eixa part infantil de la companyia que molta gent no coneix i que és una part en la qual nosaltres recuperem rondalles valencianes i les teatralitzem. Això és una cosa que sempre hem tingut entre mans i que són les Historietes Medievals de Pot de Plom. Enguany volem donar-li una miqueta  més d’espenta, més eixida. El que passa és que molta gent m’associa amb els monòlegs, els 'veriueu-hos' i tal . Però hi ha una part que és molt més de la rondallística, més joglaresca, que eixa part també està. En youtube la gent també ho pot vore tot això.
 

De fet fa anys que vam fer una sèrie en canal 9 que és Historietes Medievals. Perquè eixa línia infantil i familiar també la tenim. I com a projecte està dins de tot el que fem. A banda els monòlegs, i de tant en tant llançar algun vídeo. Però això ho fem per gust. Vull dir que això no té una estratègia empresarial. Simplement que a voltes dius: “Hòstia lo de Rita”. Rita dient.. I fas el vídeo i l’amolles. I com hi ha molta gent que ens segueix té molta acceptació. Abans tenies una certa seguida amb els 'Veriueu-hos, més o menys setmanal. Però és quan se’ns ocorre, amollem el vídeo i au.


next