Una investigadora troba el llibret de "la primera mostra coneguda" de teatre líric a València

La peça, creada en el context de la Guerra de Successió, data del 1705
14 abril 2019 13:40h
Fins al moment es pensava que la primera representació de teatre líric datava del 1728. / Europa Press

VALÈNCIA. Un treball de recerca de la catedràtica de Musicologia Nieves Pascual León avança la data de la primera representació de gènere líric documentada a València al 1705, vint-i-tres anys abans del que es considerava fins ara. I ha sigut gràcies al descobriment del llibret de L'entrada de Bacus a Tebes, una obra concebuda a manera de sarsuela "molt vinculada al moviment social, cultural i polític durant la Guerra de Successió".

Així ho ha explicat a Europa Press la investigadora, catedràtica en el Conservatori Superior de Música de València, que ha constatat que la British Library de Londres i la Biblioteca Nacional espanyola custodien entre els seus fons sengles llibrets d'aquesta peça, escrita per Jaime Valenciano de Mendiolaza, molt arrelat als cercles cultes de l'època.

La troballa es va produir amb motiu d'un encàrrec per a un llibre sobre òpera a València que va rebre Nieves Pascual i que la va dur a revisar la bibliografia existent sobre el tema.

Al llarg de la seua investigació, pendent de publicació, l'experta ha treballat amb l'exemplar localitzat a Londres i les seues perquisicions la porten a afirmar que "es tracta de la documentació en el primer espectacle líric del qual es té notícia representat a la ciutat de València".

"Si bé fins hui es considerava el 1728, al Palau Reial, com l'inici de l'activitat operística, a partir de l'estudi de noves fonts s'avancen aquests orígens fins al 1705", ha subratllat l'experta, que ha ressaltat la importància de comptar amb una nova font que revela "la primera representació lírica a la ciutat" de la qual es té coneixement.

La catedràtica fa notar que la data del 1705 coincideix amb l'any d'aixecament popular a favor de l'Arxiduc Carles d'Àustria, per la qual cosa l'obra destil·la un rerefons polític. Tal com es llig en la portada del llibret, aquesta "comèdia de música" de tema mitològic-pastoral està dedicada a l'exaltació de Felip V i aquesta intenció va fer, precisament, que es representara, no en la seu de l'Acadèmia Valenciana –la societat filantròpica i cultural impulsora– sinó al teatre de la ciutat, el corral de comèdies de l'Olivera, perquè fora un acte més obert al públic.

Exaltació de la monarquia

Un dels aspectes "més cridaners" del llibret, apunta l'estudiosa, és la seua impressió a posteriori. També consta en la portada que l'edició va ser sufragada pel duc d'Arcos l'arribada a València del qual com a virrei a València està datada al novembre del 1705. D'aquesta manera, la impressió del llibret pot entendre's com un "moviment estratègic d'exaltació" de la monarquia per part del nou virrei, qui, a més, treia profit atribuint-se la impressió del text d'una obra estrenada molt abans de la seua arribada a la ciutat.

La musicòloga observa que, malgrat les limitacions que ofereix un escrit d'aquest tipus per a documentar un espectacle líric, les nombroses acotacions escèniques aporten informació "fonamental" per a valorar el seu contingut. Encara que no resulta possible restaurar les parts musicals, sí que es pot afirmar que L'entrada de Bacus a Tebes va ser creada com "una comèdia de música" en dues jornades amb parts recitades i parts cantades.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next