Diari La Veu del País Valencià
Investigadors de la Universitat de Lleida atribueixen una pintura inèdita a Sorolla

LLEIDA (EP). Investigadors del Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) asseguren haver descobert un oli inèdit de Joaquín Sorolla, pintat per l’artista valencià el 1883 i en el qual es representa una xiqueta en llit debatent-se entre la vida i la mort, ha explicat en un article recollit per Europa Press el seu director, Ximo Company.

Els propietaris de l’obra es van dirigir al CAEM per a verificar l’autoria del treball, en una anàlisi que ha durat sis mesos per a certificar aquesta obra que Sorolla va pintar amb 20 anys a València, segons ha publicat aquest dimecres El País i recull Europa Press.

Els investigadors han contrastat la seua proposta atributiva a la major experta en Sorolla, la seua besneta Blanca Pons-Sorolla, qui després de diversos intercanvis i d’haver vist la peça en directe “no va dubtar a ratificar l’atribució i de qualificar-la com una obra primorosa i indiscutible del primer Sorolla”.

En l’article, Company ha afirmat que aquesta obra de 45 x 35 centímetres, sense marc, que representa un ‘Cap de xiqueta sobre el llit’, enfronta Sorolla “amb una tendresa i realisme sublims” a la representació d’una xiqueta que es debat entre la vida i la mort, un tema clau en la història de l’art.

Company ha assenyalat que el pintor “furga, s’endinsa i penetra en aquesta excelsa obra en el més inescrutable de la fràgil existència humana”, i representa d’una forma convincent, complexa i angoixant la frontera entre la vida i la mort.

En el seu article, el director del CAEM i catedràtic d’Història de l’Art de la UdL ha destacat les pinzellades del capell de puntetes de la xiqueta, la forma en la qual el cap es fon amb el coixí, tot resolt amb una “prestesa tècnica i matèrica excepcional”.

Primera etapa del pintor

L’expert també ha assenyalat que la signatura J.Sorolla/83/València’ és una “signatura habitual de la primera etapa del pintor” i ha dit que aquest oli ocult durant anys se sabia que posseïa un lacònic certificat d’autenticitat realitzat per Francisco Pons Sorolla, net del pintor i antic director del Museu Sorolla de Madrid, amb data del 29 de juliol del 1956.

Es tracta, segons el director del CAEM, d’una obra de Sorolla realitzada en el seu període de joventut, quan encara residia a València, poc abans d’anar-se’n a estudiar a Roma gràcies a una beca de la Diputació de València.

Company ha subratllat que després del treball dels investigadors del CAEM, culminat amb un informe històric i artístic de la peça, atribueix l’oli “de forma rigorosa, contrastada, segura i inequívoca” a Sorolla.

Comparteix

Icona de pantalla completa