López Jaraba desacredita l'informe que alerta de pagaments a José Luis Moreno "per damunt del preu de mercat"

L'exdirector de Canal 9 desacredita al jutjat la pericial sobre el suposat tracte de favor al productor audiovisual al·legant que està fet per persones sense experiència televisiva
3 juny 2019 18:20h
L'exdirector general de RTVV entre el 2009 i el 2012, José López Jaraba, ha declarat en el marc de la investigació del forat generat en Canal 9. / EFE

VALÈNCIA. L'exdirector general de Radiotelevisió Valenciana (RTVV) entre octubre del 2009 i desembre del 2012, José López Jaraba, ha desacreditat l'informe pericial que assenyala un possible tracte de favor i el pagament de programes per damunt del seu preu per part de l'ens públic a les empreses del productor José Luis Moreno.

Jaraba ha declarat aquest dilluns, 3 de juny, com a investigat en el jutjat d'instrucció número 6 de Paterna en una causa en la qual s'investiguen suposades irregularitats en la gestió de l'antiga Canal 9 i en la qual han estat presents els lletrats de Compromís i el sindicat CGT, però no el de l'Advocacia de la Generalitat –ja que estava malalt, segons ha informat aquest organisme– ni tampoc el fiscal.

Segons han explicat a EFE fonts coneixedores de la declaració de Jaraba, Canal 9 va mantindre una intensa negociació amb José Luis Moreno perquè aquest no reconeixia els drets econòmics de la televisió valenciana –al voltant d'1,7 milions d'euros– per la venda de la sèrie Planta 25 –coproduïda per Canal 9– a altres televisions autonòmiques.

Per a evitar portar aquest assumpte als tribunals, la demora que hauria comportat i la incògnita sobre el cobrament de les quantitats que Canal 9 entenia que li devia la productora de José Luis Moreno, finalment es va optar per una "compensació en espècie", és a dir, que Moreno –sempre segons la declaració de Jaraba– va reconéixer el seu deute amb la condició de pagar amb programes.

Així, el productor va entregar a RTVV 44 programes de 100 minuts de duració, a un cost estimat de 44.600 euros, pels quals l'ens públic no va abonar "un sol cèntim", en una operació que va ser avalada per la consultora KPMG i que no va tindre cap objecció per part de la Sindicatura o la Intervenció, ha insistit l'exdirector general.

En la seua declaració, Jaraba ha qüestionat també l'informe pericial encarregat pel jutjat sobre aquests programes i ha assegurat que els qui el signen no tenen experiència en la direcció de programes; no han vist els programes que es van emetre, sinó uns bruts que posteriorment van ser editats; ni tampoc han tingut accés a la facturació necessària per a acreditar el cost d'aquests.

"En absència d'aquesta facturació, que segons admeten aquests perits en el seu informe no se'ls va facilitar, haurien d'haver comparat el cost d'aquests programes amb el que pagaven altres televisions per formats similars en aquells anys", ha apuntat Jaraba.

L'exdirector general ha aportat diversos contractes en els quals les televisions públiques de Castella-la Manxa o Andalusia van abonar fins a 66.000 euros o 90.0000 euros per programes de 150 i 100 minuts, respectivament, en les mateixes dates –any 2009–.

Aquest informe pericial incideix, segons el parer de Jaraba, en apreciacions subjectives, com ara la presència d'Isabel Pantoja en els programes de José Luis Moreno com a manera de desacreditar-los, quan aquesta artista està cobrant actualment uns 80.000 euros per programa en les seues intervencions, ha afegit.

Segons han explicat a EFE fonts de les acusacions, Jaraba ha "tractat de carregar contra l'informe pericial" desacreditant els seus autors i obviant que "ell venia del sector del periodisme escrit i no de l'audiovisual".

Així mateix, han considerat que l'exdirector general de Canal 9 no ha respost perquè aquests programes adquirits a José Luis Moreno es van emetre després de la mitjanit.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next