López Jaraba, processat per sobrecosts d'1,4 milions en contractes de programes de José Luis Moreno

El jutge veu indicis per a imputar a l'exdirector de Canal 9 delictes de malversació o administració deslleial pel contracte d'una sèrie i un programa d'Alba Adriática   
5 juliol 2019 12:04h
El jutge ha decidit el sobreseïment de les contractacions amb una entitat, un equip de futbol i dos mitjans. / EFE

VALÈNCIA. El titular del jutjat de primera instància i instrucció número 6 de Paterna (l'Horta Oest) ha decidit processar José López Jaraba, el que fora director general de Radiotelevisió Valenciana (RTVV) en l'etapa del PP, per malversació o, si escau, administració deslleial per sobrecosts d'1.385.295 euros en la contractació d'una sèrie i un programa de la productora Alba Adriática, propietat de José Luis Moreno.

En una interlocutòria de conclusió de diligències prèvies del passat 26 de juny –pas previ a la qualificació dels fets per part de les acusacions per a l'obertura de judici oral o el sobreseïment–, el magistrat acorda també l'arxiu provisional dels fets referents a altres contractes qüestionats i insta les acusacions personades que formulen els seus escrits.

"En l'àmbit d'una crisi financera d'aquesta entitat que va portar al seu tancament posterior, després del reconeixement de deute efectuat per la productora Alba Adriática en relació amb la coproducció de la sèrie Planta 25 per la suma d'1.785.295 euros, amb motiu de la justificació indeguda de despeses en ell produïda, va signar un nou contracte". Així ho plasma la resolució consultada per Europa Press. 

Aquest contracte permetria cancel·lar aquest deute "a canvi del lliurament d'un nou programa, D'un temps a ara, a raó de 40 emissions, que van valorar en aquesta xifra, mentre que la pericial judicial practicada els ha valorat en 400.000 euros".

Tot això, "duent a terme aquesta contractació malgrat no ajustar-se a la normativa prevista per a aquests contractes, sense comprovació efectiva de la vertadera despesa real del pressupost presentat i sense estimació dels possibles ingressos de publicitat derivats de la seua possible emissió en funció de la seua possible audiència, al mateix temps que, fins i tot, al setembre del 2011 no havien sigut emesos".

Així, el jutge sosté l'existència "d'indicis racionals" per a imputar a Jaraba un possible delicte de malversació o, si escau, d'administració deslleial. Aquestes contractacions, afegeix la interlocutòria, es van fer "menyspreant qualsevol actuació per a constatar, si escau, el seu vertader cost i els possibles ingressos que pogueren obtindre amb els mateixos per publicitat, conforme li venia exigit per la normativa interna de la societat".

A més, se suma el fet que aquest programa no havia sigut emés al setembre del 2011, quasi un any després de la contractació, la qual cosa, segons el parer del magistrat, "confirma la falta de qualitat d'aquests programes, malgrat la qual cosa, sense importar-li la possible infracció econòmica, concloguera tal contractació".

"Així resulta segons els indicis dels documents aportats en les actuacions, en concret l'informe del Síndic de Comptes, que descriu les irregularitats referides entorn de la contractació, a la qual se suma el resultat de l'informe pericial recaptat, que conclou en una rellevant disparitat entre el cost que va suposar per a l'erari públic i el seu cost real", explica.

Sobreseïment respecte a altres contractes 

A diferent conclusió arriba l'instructor respecte a la resta de contractacions –amb una entitat, un equip de futbol i dos mitjans– que s'investigaven en aquest procediment, ja que, "a diferència del cas anterior, no s'albira l'esmentada distracció o desviament de fons injustificat a finalitats diferents del propi ens, sense perjudici de la gestió deficitària i de les seues conseqüències en el possible àmbit de la responsabilitat comptable davant el Tribunal de Comptes o, si escau, de la pròpia responsabilitat patrimonial dels administradors en el marc de la normativa mercantil".

Tampoc veu delicte, encara que sí que adverteix "una clara indeterminació i falta de concreció", pel que fa als pagaments a agències de notícies en l'àmbit internacional i estatal; participació d'artistes en diversos programes; contraprestacions a corresponsals i col·laboradors de producció, i despeses de muntatge i desmuntatge, així com respecte a la contractació de 16 assessors. Per tant, el jutge acorda respecte a aquests fets el sobreseïment provisional. 

CGT: "És una gran victòria"

El sindicat CGT, denunciant del cas, ha traslladat en un comunicat que considera "una gran victòria contra la corrupció en RTVV" aquesta decisió del jutge, que estima "l'existència d'indicis de delicte en uns fets que van ser denunciats per CGT en solitari, ja en la nostra denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció de juliol del 2014".

El sindicat va decidir personar-se en el cas el 2017 i demanar un dictamen pericial en relació amb el sobrepreu després que cap de les altres parts personades ni la Fiscalia "proposara diligències d'investigació sobre les contractacions".

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next