Maduixa Teatre, Dani Miquel i l'última pel·lícula de Carles Alberola: els espectacles més programats als pobles

Les programacions del Circuit Cultural Valencià sumen un total de 600.000 espectadors durant el 2018 a tot el territori
5 juny 2019 06:00h
La xarxa cultural va disposar de més de 5,5 milions d'euros de pressupost per a programar quasi 1.000 companyies, 600 de les quals són valencianes. / MADUIXA TEATRE

VALÈNCIA. Mulïer, l'espectacle de dansa sobre xanques de Maduixa Teatre va ser l'obra més demandada per les 81 localitats que integren el Circuit Cultural Valencià durant tot l'any 2018. Junt amb la producció de la companyia suecana –existeix una versió de carrer i una de sala–, està la proposta musical Dani Miquel i els Ma-Me-Mi-Mo-Músics, encapçalada pel cantautor de l'Alcúdia, i M'esperaràs?, l'última pel·lícula de Carles Alberola que va inaugurar la passada edició de la Mostra de Cinema de València, que completen el llistat de propostes més aclamades durant l'any passat a les comarques valencianes.

L'Institut Valencià de Cultura (IVC) va presentar aquest dimarts, 4 de juny, el balanç d'activitat del Circuit Cultural Valencià corresponent a l'any 2018. Actualment, la xarxa de municipis adscrits que formen part del programa va arribar a 81 localitats de tot el territori i va sumar un total de 600.000 espectadors d'entre els quals 400.000 van acudir a espectacles de sala i 200.000 a propostes de carrer.

En el marc de la XXIX Mostra de Teatre d'Alcoi, l'IVC va posar damunt de la taula les xifres aconseguides pel Circuit Cultural l'any passat. Així, dels 46 municipis que van començar el 2015 es va arribar als 81 el 2018, entre els quals hi ha dues universitats públiques: la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana i la Universitat d'Alacant. Cal recordar que el 2016 eren 60 les poblacions que integraven el Circuit i el 2017 la xarxa ascendia a les 69 localitats. Tanmateix, a mesura que han crescut els municipis adherits, també ha augmentat el pressupost per a programar espectacles d'arts escèniques, música i audiovisual més enllà de les grans urbs on les produccions estrenades als grans teatres arriben amb més facilitat.

El Circuit es nodreix econòmicament d'una assignació que hi destina la Generalitat, a través de l'IVC, i d'altres partides pressupostàries que afegeixen cadascú dels ajuntaments adherits. A més, se sumen altres ajudes que atribueixen les diputacions, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i empreses a través del patrocini privat. Així, el 2018 el pressupost total va ascendir als 5.516.415 euros –dels quals l'IVC en va aportar 1.300.000– per a programar teatre, dansa, circ, música, lírica i cinema.

Durant l'any 2018, quasi un miler de companyies han treballat en el Circuit Cultural Valencià, de les quals 600 són valencianes i prop de 400 són procedents de la resta de l'Estat. En dotze mesos, es van oferir als espectadors un total 2.348 representacions, sumant les sessions d'arts escèniques, música i projeccions d'audiovisuals. La disciplina més sol·licitada pels escenaris de les comarques valencianes continua sent el teatre amb 1.316 representacions durant l'exercici anterior. Això no obstant, les modalitats que més han incrementat la presència en la xarxa han sigut el circ, la dansa i el cinema.

Top ten de les més demandades

El teatre continua sent el motor del Circuit, seguit per la música amb 647 representacions durant el 2018. La dansa va sumar 191 espectacles, el circ 126, el cinema 58 projeccions i la lírica 10 espectacles.

El top ten de les companyies més demandades el 2018 va ser Maduixa Teatre amb Mulïer, el seu espectacle de dansa sobre xanques creat el 2016 que va valdre a la companyia dos premis Max i quatre Premis de les Arts Escèniques Valencianes, entre d'altres. La segueix la coproducció d'Imprebís junt amb el Teatre Olympia amb Pels pèls i el muntatge de Chema Cardeña de Shakespeare en Berlín, d'Arden Producciones. En el llistat també estan l'espectacle humorístic d'Eugeni Alemany i Maria Juan No estem bé i la producció de Pérez&Disla de Carinyo, escrita per Juli Disla.

Per altra banda, pel que fa al teatre infantil i familiar les produccions més representades estan encapçalades per la producció Hi havia una vegada el món, d'Escenoart. Rere la companyia de Vila-real estan Fòrum Teatre i Educació amb The time Machine; Huit Teatre i el muntatge de La gran recepta de Mina i Zeta; Teatre Buffo i el seu Green Planet, i, per últim, Shhh... i el col·leccionista de sons, de Factoria Los Sánchez.

En la modalitat de dansa per a adults, els espectacles que més van rodar durant el 2018 van ser Pélvico, d'Otra Danza; Valencia Dancing Forward, de Valencia Dancing Forward; Vida, de CocinandoDanza & Danza Improvisada; Divines paraules, de la coproducció de l'IVC i Ananda Dansa, i Oskara, de Kukai Dantza.

Pel que fa a la dansa per a públic familiar i infantil, Amelia. Que no te corten las alas, de Marea Danza, és la proposta que més van requerir els escenaris locals, seguida de la producció més exitosa d'Ananda Dansa: PinoXXio, que va servir a la companyia per a guanyar set premis Max el 2016. Tanca el llistat Vuelos, d'Aracaladanza.

La proposta musical de l'Orquestra de Cambra de l'Empordà: 'Concerto a Tempo d'Umore' va ser el projecte que més va viatjar entre les comarques valencianes seguit per Trio de Màgia amb el seu Synergein Project; la posada en escena de l'últim disc de Carles Dénia: Cant espiritual; així com Música i lletra, de Joan Miquel Oliver, i l'últim projecte del cantaor Josep Aparicio 'Apa': Flamencianes.

L'espectacle de música per a públic infantil i familiar Dani Miquel i els Ma-Me-Mi-Mo-Músics, del cantautor valencià, és un dels més demanats pel Circuit. El segueix El Rock & Roll también es cosa de niños, de Miguel Ángel Escorcia & BIG 54, i Ramonets, el darrer espectacle didàctic del grup de l'Horta.

Pel que fa a l'audiovisual i cinema, el film més vist va ser el debut cinematogràfic de Carles Alberola. M'esperaràs?, d'Albena Produccions va ser el film que més es va projectar dins dels 81 municipis que integren el Circuit. Rere la cinta del dramaturg s'han situat altres títols com Amaginea, d'Emilio Oviedo; El invernadero, de Bígaro Films; Primeros días, d'El Hombre Bala Producciones; Jocs de família, de Gaia Audiovisual & Mosaico Films; Formentera Lady, de Sunrise Pictures, i La família (Dementia), de Tarannà Films.

Per últim, en l'apartat de la lírica, el més representat va ser La flauta màgica, de W. A. Mozart, i Il Trovatore, de G. Verdi, els dos produïts per Òpera 2001.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next