Les obres de Vicente Blasco Ibáñez, Joaquín Sorolla i Mariano Benlliure serviran perquè València exhibisca la modernitat de la qual va fer gala a finals del segle XIX i principis del XX, així com l’optimisme amb el qual mirava al futur mentre l’Estat espanyol plorava la pèrdua de les seues colònies en 1898.
Serà en la mostra ‘BSB, tres amics valencians’ que l’Ajuntament de València inaugurarà a finals del mes de novembre a la Sala d’Exposició Municipal, únicament amb fons propis i que té previst perllongar fins a Falles, explica el seu comissari, el periodista i escriptor Ricardo Bellveser.
Al costat d’algunes obres emblemàtiques, l’exposició comptarà amb quadres poc vistos com la mà amb una ploma de Sorolla, “tan xicoteta que resulta femenina”, documentació inèdita, textos poc coneguts, anotacions que desvetllen la forma de treballar dels artistes i dibuixos, caricatures i escultures.
“No estaran totes les seues obres més importants però sí les millors peces que els valencians tenen d’ells” que, segons Bellveser, són “una autèntica barbaritat”.
Amb aquesta mostra es posen en valor els fons municipals que València té a la casa museu de Benlliure i a la de Blasco Ibáñez, a més d’oferir la possibilitat de fer un recorregut, a través de fotografies, de peces escultòriques sublims que formen part de l’ornamentació pública de la ciutat.
A més, una projecció infinita de pel·lícules mudes amb els tres artistes com a protagonistes permetrà recrear la informació etnogràfica de l’època.
S’evocarà el que representaven aquests distingits veïns valencians, fills predilectes de la ciutat i que posen nom a alguns carrers i places i que, encara que curiosament els tres van morir fora de València, descansen a la seua ciutat per la seua pròpia voluntat.