Diari La Veu del País Valencià
Cullell, sempre entre nosaltres
El passat 30 de juny, el món de la música perdia una personalitat irreemplaçable. Així va quedar demostrat el cap de setmana passat quan el Capitoli i l’Auditori de la Casa de la Cultura van penjar el «no hi ha entrades» en sengles concerts celebrats en homenatge al trompa de Godella. Les seccions de vent de l’Agrupació Los Silos de Burjassot i del Casino Musical de Godella van iniciar l’emotiva audició amb la Fanfare for de the common man, d’Aaron Copland. Prop de 25 músics, entre ells 10 trompes, van interpretar la peça, homenatge originalment als combatents aliats de la Segona Guerra Mundial. Amb to marcial i ferm van arrancar també els parlaments, disposats a oferir una vetlada «alegre i positiva, sense solemnitats ni gravetat», va anunciar el presentador de l’acte. Javier Llorens es va estrenar com a president després de la renovació de la Junta del Casino Musical celebrada la passada setmana i va recordar el paper d’Enric en la Societat. «Ell se sentiria molt orgullós si sabera que assumisc aquesta responsabilitat perquè la seua implicació en aquest projecte va ser modèlica i ens va marcar a tots el camí a seguir». També la presidenta de l’Agrupació Musical Les Sitges de Burjassot, Rosa Blasco, va mostrar la seua satisfacció per la unió inèdita d’ambdues formacions «un dels projectes que sempre va tenir en ment Enric i que esperem que es repetisca en més ocasions».
Cullell, malgrat la seua joventut, s’havia convertit ja en un dels trompes de major projecció nacional i, en la seua trajectòria, va compartir escena amb alguns dels millors músics de l’instrument del país. José Chanza, Ricardo Sales, David Cuenca i Raimon Ramón, músics solistes de l’Orquestra de RTVE, de la Simfònica de Palma, de la Junta d’Andalusia… Ells quatre es van posar al capdavant de la banda germanada de Godella i Burjassot, dirigida per Isaac González i Javier López, en el Konzerstück op. 86 per a quatre trompes i orquestra de Robert Schumann (en la seua transcripció per a banda). Finalitzada la seua actuació, les Amigues de la música van lliurar uns rams que ells no van dubtar a oferir als familiars d’Enric, presents en l’homenatge.
Després del descans, l’escenari es va inundar de cadires i faristols. Més de 150 músics es van reunir al concert benèfic la recaptació del qual va anar destinada, íntegrament, a l’Associació per a la lluita contra la leucèmia de la Comunitat Valenciana. També Juan Llorens, president eixint, recordà la «responsabilitat de Cullell en el seu periple al càrrec de l’entitat» abans que la germana d’Enric, en representació de la família, reconeguera el paper fonamental de l’Associació i arreplegara els records que els van lliurar, Andrés Vivanco, president de ASLEUVAL; i el Casino. El quadre realitzat per a l’ocasió per l’artista Josep Ferriol, la placa acreditativa de la victòria de la Banda al Certamen Provincial del passat any i la partitura del pasdoble per a banda simfònica Enric Cullell, encarregada al compositor Luis Serrano Alarcón –que també va assistir al concert– per la Societat. «Pensem que una forma de perpetuar l’exemple i la figura d’Enric era dedicant-li un pasdoble que portara el seu nom perquè qualsevol banda el poguera interpretar», va reconèixer Llorens.

Amb l’estrena absoluta d’aquest pasdoble al que va succeir el Danzón nº 2 d’Arturo Márquez Navarro va començar la segona part del concert. Per a finalitzar, de nou les trompes –fins a 18– van recuperar el protagonisme amb el quart moviment de la Simfonia nº 1 Tità, de Gustav Mahler. La tancada ovació del públic va ser recompensada amb un bis en el qual el Tanhäuser de Wagner va completar una vetlada memorable.

Comparteix

Icona de pantalla completa