Dos motius avalen l’aposta decidia de la presidenta del Palau de la Música de València i regidora de Cultura, Glòria Tello, i el director de l’auditori, Vicent Ros, de dur endavant novament el projecte Casual Concert & Lounge. Per una banda, la primera edició, que va tindre lloc el passat mes de novembre, va obtindre una bona resposta de públic, tal com va contar aquest diari en el seu moment. Per una altra, les dades que compartia la setmana passada Mikel Cañada, president de la Red de Organizaciones de Conciertos Educativos (ROCE), junt amb la directora adjunta de Música i Cultura Popular de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), Marga Landete i el mateix responsable de l’auditori valencià, “ens preocupen”, ha afirmat a aquest diari Ros.
Per això, l’espectacle que encapçalen el director d’Altea, Josep Vicent, i l’actor Juan Echanove té una finalitat: “Captar noves audiències i educar les assídues”, explica Vicent Ros. ROCE va posar damunt la taula el descens, en tots els paràmetres, del públic als concerts de música clàssica. El País Valencià no s’escapa de la crisi dels auditoris simfònics, i el Palau n’és conscient de la situació. Per aquesta raó, “calen aquests nous formats, més atractius, amb elements multimèdia i un seguit d’arguments per a fer-los més informals”, indica el director de l’auditori del riu Túria. Tot i això, remarquen, no es renuncia a la qualitat interpretativa.
Música, paraula i còmic
El format dels espectacles Casual Concert & Lounge consta d’un concert a la sala Iturbi del Palau amb altres maneres d’oferir la música clàssica i una sessió de discjòquei posterior al vestíbul dels Tarongers. En aquesta segona edició, el programa inclou l’Obertura Festiva de Dmitri Xostakóvitx i un arranjament del mateix Josep Vicent de la música incidental que el compositor soviètic va fer per a la Suite Hamlet, on l’Orquestra de València i el director valencià comptaran amb la col·laboració de l’actor Juan Echanove, qui assumeix el paper de l’aristòcrata danés shakesperià.
La música i la paraula es fusionaran durant la primera part, ja que a més dels recitatius d’Echanove, el director interactuarà amb el públic per a explicar aquells detalls que amaga la música. La força de les imatges apareixerà en la segona part, quan l’Orquestra de València interprete la Consagració de la Primavera d’Igor Strawinski amb la projecció multimèdia del còmic que ha creat el dibuixant Sagar Forniés. Serà l’estrena estatal d’aquesta combinació de música contada amb còmic.
Els concerts informals seguiran al Palau
Aquesta temporada que encara la recta final està sent “positiva”, adelanta Vicent Ros al Diari La Veu. Encara ha d’acabar i asseure’s a analitzar-ho, però, tot i això, el responsable és optimista. “Volem arriscar i si ens equivoquem, doncs assumirem les culpes”, afirma. Ara bé, adverteix, “jo no he vingut ací a deixar les coses com estaven. Hem de ser capaços de fer vindre la gent jove i hem de canviar el formats dels concerts, perquè el públic va caient i desapareixent” afegeix. Les dades que aporta en aquest sentit tant la SGAE com el Ministeri de Cultura confirmen la temença de la direcció: el públic de la música clàssica no es renova i és major.
El Palau ja ha afegit aquesta temporada, en la seua programació, concerts i espectacles que ataquen les estadístiques susdites, com el primer Casual Concert & Lounge, el concert del pianista James Rhodes, el de l’organista Cameron Carpenter, En dansa amb Beethoven o l’espectacle de dansa de Rocio Molina dins del Festival 10 Sentidos. Aquest divendres (20:30 hores) arriba una nova edició de música clàssica amb un altre ritual, il·luminació, vestimenta i maneres de viure el so. Un format informal que segons asseguren des del Palau de la Música continuarà en la programació de la pròxima temporada.