Nou països a través de deu llargmetratges competiran pel Premi Pont del Mediterrani en la Secció Oficial de Mostra Viva del Mediterrani que, per primera vegada en les seues cinc noves edicions, torna a ser competitiva. Mostra Viva se celebrarà del 5 al 15 d’octubre a València mentre que les projeccions de la Secció Oficial tindran lloc a l’Aragó Cinema de la ciutat.
Algèria, Palestina, Israel, València, França, Croàcia, Portugal, Romania i Kurdistan seran representats en el festival per deu llargmetratges seleccionats pel comitè de Mostra Viva entre els més de cent títols presentats a la preselecció. La gran majoria de les pel·lícules seleccionades són estrena absoluta a l’Estat i aspiren als 4.000 euros amb els quals està dotat el Premi a la Millor Pel·lícula. Totes elles mostren la diversitat i embranzida de les cultures de procedència i sobretot la important transformació visual i lingüística del cinema en els països de la conca del Mediterrani. Amb el retorn de la secció competitiva, Mostra Viva torna a convertir-se en un festival de referència no solament en el seu àmbit geogràfic, sinó també en el dels festivals cinematogràfics de tot el món, apunten els organitzadors en un comunicat.
En la categoria de curts, que també és de concurs, quinze cintes d’entre les més de 300 presentades optaran al primer premi, dotat amb 1.000 euros. Mostra Viva també lliurarà un guardo sense dotació econòmica a la millor pel·lícula dirigida per una dona. Aquest el concedeix l’Associació Dónes en Art.
La Secció Oficial oferirà una profunda mirada social al cinema del Mediterrani i als conflictes actuals dels països participants, així com a la seua pròpia realitat ètnica, política i cultural.
El jurat estarà presidit per Lucien Castela, qui rebrà un homenatge durant el certamen, ja que el professor emèrit de Cinema de la Universitat de Provence va ser impulsor de la primera edició de la Mostra de Cinema del Mediterrani durant la seua etapa com a agregat cultural de l’Ambaixada de França a Espanya. El jurat estarà integrat, a més, per crítics i cineastes com la realitzadora libanesa Eliane Rahed, la directora de Castelló Lucía Alemany, el crític marroquí Mohamed Abid i la narradora algeriana Djamila Sandouk.
Entre les pel·lícules a concurs figura l’últim film del director Michael Haneke, Happy End, protagonitzat per Isabel Huppert i Jean Louis Trintignant i presentat en l’últim Festival de Cannes. La pel·lícula s’estrenarà a l’Estat de forma comercial el pròxim any. Haneke posseeix dos Palmells d’Or i un Oscar.
Així mateix, també figura entre les cintes seleccionades l’última pel·lícula de la cineasta i llegenda de la Nouvelle Vague, Agnès Varda, o la primera pel·lícula del realitzador palestí Mohamed Jabaly, de 23 anys, que aborda la seua experiència durant els bombardejos de Gaza. Varda rebrà el pròxim Oscar honorífic i, a finals de setembre, el Premi Donostia del Festival de Sant Sebastià en reconeixement a la seua trajectòria. Visages, Villages, de la directora belga de 89 anys, ofereix una mirada viatgera per França i interrelaciona vivències i records. La projecció de Fragments de Rêves de Bahïa Bencheikh el Fegoun significarà, a més, l’estrena mundial d’aquest llargmetratge de producció algeriana.
El cinema valencià estarà representat per la pel·lícula El collar de Sal, de Vicente Pérez Herrero, una cinta rodada entre València i Alacant i protagonitzada per Miguel Molina, Paula Gálvez i Alba Ferrara. En ella s’aborden els records d’una de les seues protagonistes.
Secció Oficial del Mostra Viva
Ambulance, de Mohamed Jabaly: Una crua mirada a les famílies oblidades de Gaza que han d’enfrontar-se a la mort. Durant 51 dies les seues vides s’esfondren i amb angoixa són obligats a abandonar les seues llars. Un documental rodat en primera persona quan el director comptava amb només 23 anys.
Câini, de Bogdan Mirica: Pel·lícula romanesa que transcorre en una terra desèrtica enmig del no-res i una història de màfies ocultes amb ressonàncies del western clàssic amb gran quantitat de violència continguda. Pel·lícula presentada a Cannes, Rotterdam, Sarajevo i altres festivals rellevants europeus.
El collar de sal, de Vicente Pérez Herrero: Narració de tall poètic que aborda els records fragmentats de la infància d’Inés; sensacions incertes i desordenades que ha d’afrontar per l’abandó dels seus pares.
Happy End, de Michael Haneke: El guanyador de dues Palma d’Or a Cannes i d’un Oscar presenta una història entorn d’una família burgesa que té una gran empresa a Calais i viu ignorant la problemàtica dels refugiats en aquesta ciutat.
House without roof, de Soleen Yusef: Pel·lícula kurda amb una gran càrrega simbòlica en la qual tres germans kurds que resideixen a Alemanya han de viatjar al seu país d’origen per a enterrar la seua mare.
Once there was a girl, de Natalie Kaplan: Subtil pel·lícula entorn de les pors i inseguretats d’una dona en un món en el qual sembla que no encaixa del tot.
Porte, de Gabe Klinger: Apassionat drama que recorda els clàssics del cinema independent americà i francès protagonitzat per Lucie Lucas i Anton Yelchin, conegut per la seua interpretació en la saga d’Star Trek, que va ser l’última pel·lícula que va interpretar com a protagonista abans de la seua mort prematura als 27 anys.
Quit staring at my plate, de Hana Jusic: En la Croàcia actual, se’ns presenta la vida de Marijana, que té un treball precari i en el seu àmbit familiar està completament anul·lada com a persona i dona, encara que en un moment donat ha d’assumir el rol principal de la família.
Fragments de Rêves, de Bahïa Bencheikh el Fegoun: Estrena mundial d’aquest documental algerià que tracta sobre els diferents focus de revolució del país sorgits després de la primavera àrab i com han sigut sistemàticament reprimits pel govern.
Visages, Villages, d’Agnès Varda i JR: La passió per les imatges fusiona dues generacions i dues formes de veure el món. La cineasta Agnes Vardà, de 89 anys, els inicis de la qual es remunten a la Nouvelle Vague, i el fotògraf JR s’uneixen en un viatge per França per a plasmar els rostres del camí i narrar vivències íntimes i experiències personals.