Era l’edició de la “consolidació“, va dir el director adjunt d’arts escèniques de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), Roberto García, el dia que es va presentar la 31a edició del festival Dansa València. El certamen i fira ha complit totes les expectatives, com van manifestar aquest dimarts els organitzadors, i no tant pel fet d’assolir la fita en el calendari cultural, sinó perquè, a més a més, ha pogut augmentar lleugerament el nombre d’espectadors respecte a l’any 2017, quan Dansa València va tancar amb 5.700 persones. Ara, un any després, marcat per la gran producció pública sobre l’esperpent de Valle-Inclán, Divines paraules, a càrrec d’Ananda Dansa, amb què es va inaugurar, va concloure el passat 15 d’abril amb 6.300 espectadors.
De l’11 al 15 d’abril han assistit a les funcions de Dansa València 4.900 espectadors a sala i 1.400 as espectacles de carrer. En 2017, després de recuperar el festival i tornar-li a donar el tarannà de fira, Dansa València va tancar l’edició amb 5.700 espectadors i va aplegar 44 programadors culturals –19 provinents del circuit valencià, 20 de la resta de l’Estat i cinc dels circuits internacionals–, mentre que en aquesta 31a edició es va comptar amb 90 responsables de les programacions d’espais culturals.
Públic i professionals del sector de les arts escèniques donen suport al nou gir del festival Dansa València, organitzat per l’IVC amb la col·laboració de l’Ajuntament de València, després d’haver establert un nou rècord d’assistència, amb una resposta més que positiva tant de públic com de professionals de les arts escèniques, van reconéixer aquest dimarts els organitzadors en un comunicat. En aquest sentit, la coordinadora del festival, Mar Jiménez, va emfatitzar que Dansa València no ha de ser només per al públic, encara que la seua assistència al llarg del festival “és un fet absolutament fonamental i ha respost perfectament”. Jiménez, a més a més, posava en relleu el vessant professional, ja que el certamen ha de ser també un punt de trobada per al sector per a dinamitzar-lo en el conjunt del territori. La línia de treball a seguir ha de ser la d’optimitzar els recursos mitjançant el treball en xarxa amb altres centres, tant públics com privats i respecte a la dansa valenciana. “La nostra força radica en l’originalitat i és el que hem d’exportar”, va apuntar Jiménez.
Aquesta 31a edició es va estructurar en quatre eixos: una representació del panorama coreogràfic de l’Estat, una mostra de la dansa valenciana actual, la recuperació de la secció Danseta, dedicada al públic infantil i familiar, i un component de gènere, amb una especial atenció a les dones creadores. De fet, onze dels espectacles representats han sigut dirigits per dones i nou d’aquests aprofundien en la temàtica del gènere.
La passada edició va estar definida per la producció pública amb què es va inaugurar Dansa València al Teatre Principal, on es va fer debutar Valle-Inclán a través de la visió de la dansa de les Divines paraules, un espectacle signat pels germans Rosángeles i Édison Valls que va aplegar fins a 713 espectadors a l’espai del carrer de les Barques. Cal recordar que l’espectacle viatjarà ara al Teatre Antonio Ferrandis de Paterna –on Ananda Dansa té la residència artística– al Teatre Arniches d’Alacant i al Principal de Castelló de la Plana. Posteriorment, en el mes de maig, les Divines paraules tornaran, durant una setmana, al Teatre Principal de València.
L’altra fita del festival va ser coproducció entre l’IVC i Espai Inestable: Lo inevitable, a càrrec de la jove companyia Dunatacá i que va ser un altre dels punts àlgids d’aquesta edició.
Marcat perfil de fira
En aquesta edició, l’organització ha fet un esforç pressupostari i ha convidat més de 90 programadors –amb 46 professionals més respecte 2017– de l’Estat, internacionals i locals perquè coneguen els últims muntatges de les companyies valencianes, segons indicaven des del festival.
Eixe afany per aconseguir potenciar el vessant empresarial del sector ha donat els seus fruits durant la celebració del festival, ja que durant els cinc dies es van poder tancar “nombroses contractacions de companyies” per part dels programadors assistents, van destacar. En aquest sentit, van ressaltar que tots els programadors internacionals van concretar projectes amb les companyies valencianes. A més a més, van valorar la importància de la trobada Missió Inversa en la qual van participar set companyies valencianes amb els responsables de programació.
Per aquest Dansa València han passat 19 companyies i s’han fet 26 representacions que han sigut el reflex de la creació coreogràfica de l’actualitat. Al marge de les representacions, el festival ha tingut una important activitat paral·lela que s’ha concretat en les classes magistrals d’Olga Pericet i les components de la companyia Humanhood, la trobada del sector amb l’Associació de Professionals de la Dansa de la Comunitat Valenciana, la projecció del documental Siete leguas: contar la danza y la diversidad i la celebració de trobades amb Asun Noales i Olga Pericet.