Sicaris, antifeixistes i el publicista d'Obama, protagonistes reals del DocsValència

La segona edició del festival obri una finestra als documentals amb segell valencià per a fomentar el vessant industrial amb trobades amb experts internacionalsvideo
/ València
20 abril 2018 01:00h

Quan creus que ja ho has vist tot sempre hi ha una nova realitat que et pot sorprendre. La sentència cobra sentit en un dia com aquest dijous, quan l'alcaldia d'Alacant va retornar a mans del PPCV i Isabel Bonig va afirmar que recuperar el govern de la ciutat significava l'inici de la "reconquesta" del País Valencià. En aquest marc, DocsValència proposa a seguidors i curiosos descobrir "noves" realitats en aquesta segona edició a través dels 36 documentals que es podran veure a les set seus del festival. Així es podrien resumir les intencions del certamen, va explicar el director de DocsValència, Pau Montagud, aquest dijous durant la presentació del festival dedicat al documental. En el cine de no-ficció tot és possible i la veracitat de les històries supera la màgia, simbolitzada en el cartell d'enguany amb el típic conill que ix del barret, van refermar tant Montagud com el també responsable del festival Nacho Navarro.

DocsValència exhibirà del 26 d'abril al 5 de maig 36 documentals –dels quals 17 són valencians, 11 provenen de l'estat espanyol i huit, de diferents països–; en total, 75 projeccions que junt amb les tres classes magistrals, dues taules redones i dues trobades de gestió de xarxes adreçades al sector industrial, així com un taller de musicalització, palesen l'aposta tant de les administracions –la Generalitat Valenciana a través de l'Institut Valencià de Cultura, i de l'Ajuntament de València mitjançant la regidoria de Cultura– com del sector audiovisual per a fer créixer i afiançar el festival que, més enllà de les projeccions, reforça el vessant mercantil potenciant la incubadora d'idees amb el DocsLab i la creació de nous públics amb la novetat de l'EducaDocs, una secció orientada als instituts –ja hi ha 120 alumnes de cinc centres inscrits i s'ha creat llista d'espera– i professors per a millorar la formació en el llenguatge audiovisual.

En aquesta edició, el festival torna a repetir amb quatre premis: millor llargmetratge de l'Estat, millor llargmetratge valencià, millor curtmetratge de l'Estat i millor curtmetratge valencià. En total s'hi destinen 25.000 euros a les seccions competitives i, a més a més, À Punt adquirirà els drets de diverses cintes documentals amb segell local. El jurat està integrat per 12 persones, el 90% de les quals són dones, va recordar el director del festival. DocsValència tindrà com a centre d'operacions el Docs a la plaça, una carpa a l'aire lliure ubicada a la plaça del Mercat a la qual se suma la Filmoteca, el Centre del Carme, La Nau, el Centre Octubre, el Col·legi Major Rector Peset i el Palau de Colomina.

L'estrella, això no obstant, serà la denominada llegenda del gènere, l'irlandés Julien Temple, també conegut com l'Orson Welles del Punk per haver dirigit documentals dels Sex Pistols, The Clash i haver treballat amb els Rolling Stones. De Temple, qui també farà una masterclass, es projectaran Joe Strummer, L'èxtasi de Wolko Johnson, La gran estafa del rock and roll, Oil City Confidential i l'estrena al País Valencià d'Habaneros, on el director aborda la música, la història i la gent de l'illa caribenya.

"DocsValència té, si no la major de les convocatòries, una de les més nombroses de l'Estat amb 356 documentals inscrits", va incidir Montagud. La creixença del festival, en tan sols dues edicions, s'ha fet evident a través de les col·laboracions d'empreses privades. El director executiu, Nacho Navarro, va destacar la implicació per primera vegada de Movistar+, que estrenarà en exclusiva en l'àmbit mundial el documental Obey Giant.

L'estrena d'Obey Giant de James Moll s'enquadra dins de la secció de projeccions especials, una part del festival caracteritzada per aquelles altres realitats que poden sorprendre l'espectador, com va apuntar Montagud. El cuerno de Frederik Jan Depickere retracta la vida d'un sicari colombià, guerriller de la FARC, exiliat i amagat a Bèlgica, mentre que Patrick Öberg porta a la gran pantalla la lluita antifeixista sindical, en el punt de mira dels creixents grups ultres al centre d'Europa, i Andreu Signes recull la irrupció de les Falles en el festival Burning man a través de la cinta I'm Burning.

L'IVACE Internacional també s'afegeix al llistat d'institucions col·laboradores per a impulsar la promoció exterior de les empreses audiovisuals valencianes i s'encarrega de la selecció d'experts internacionals, on trobarem el nord-americà José Rodríguez de Tribeca Film Institute i Charlotte Uzu de Les Films d'Ici, que junt amb la colombiana Claudia Rodríguez, David Baute, el mexicà Inti Cordera, l'italià Luciano Barisone, Millán Luís Vázquez-Ortiz i Joan González donaran a conéixer l'oferta del sector local. En aquest afany d'internacionalització, DocsValència compta amb la Direcció d'Afers Culturals del Govern de Xile i l'acord de col·laboració amb el DocsMX, el Festival Internacional de Cinema Documental de la Ciutat de Mèxic.

DocsValència s'ha fet gran en només dos anys i, tot i que la inversió, com van assegurar, no és clarament calculable, el pressupost és de 100.000 euros, encara que la xifra "no és real", va dir Montagud, perquè cal sumar unes altres inversions i cessions d'espais. Això no obstant, el secretari autonòmic de Cultura, Albert Girona, va emfatitzar que l'aportació pública (50.000 euros) al festival "és una inversió necessària". "No volem solament un festival d'exhibició, sinó que volem parlar de la indústria. És una inversió ben feta i absolutament necessària que aposta per la cultura valenciana", va manifestar. És més, Girona va anunciar que, en acabar aquesta edició, organitzadors i Conselleria hauran de seure de nou a la taula per a buscar altres fórmules per a poder incrementar l'ajuda econòmica i que DocsValència puga créixer més.

Seccions i documentals

Global Docs, la secció dedicada a les diversitats culturals, ètniques i lingüístiques, inclou la projecció de set cintes: Creuer de somnis de Tristan Ferland Milewski, El meu bosc secret de Niina Brandt, El repte de Yuri Ancarani, Entre els homes de bé de Caio Cavechini, Garzón/Assange. El jutge i el rebel de Clara López, Gent xicoteta. Arbres gegants de Vadim Vitovtsev i La llibertat del diable d'Everardo González.

En Panorama es podran veure cinc documentals: Donkoyote de Chico Pereira, Indestructible. L'ànima de la salsa de David Pareja, Judas de Raúl Capdevila, JC Carrano, Raúl Egües i Alejandra Vera, Pani. Dones, drogues i Katmandú de Raúl Gallego i Verabredung de Maider Oleaga.

Mirades és la secció que posa l'accent en la factura valenciana amb cinc pel·lícules com Paco roca i Seguridad Social a La Encrucijada de Miguel Perelló, Els subversius de Miles Roston, Experiment Stuka de Pepe Andreu i Rafa Moles, Owino de Javier Marín i Yusuf Razzaque i The Cut d'Ernest José Sorrentino i María Andrés Pérez.

En la secció Fragments, microhistòries en versió curt, es podran veure fins a deu títols: Coets. La nit màgica de Bétera de Javier Álvarez, Rutina de David García, Savis de l'Horta de David Segarra, The Mauritania Railway de Macgregor, Els passos de José Andrés Sáiz, Germans a Síria de Víctor Suárez, La febre d'or de Raúl de la Fuente, Bon dia Espanya de Sara Pisos, Irati Cano, Carlos Reyes i María Barceló, Jabalí de Xabier Irigibel i La pizca d'Adán Aliaga.

Per últim, la secció dedicada als més menuts comptarà amb quatre cintes: Els invisibles d'Edgar Álvarez, Els arbres de Tere d'Efrén del Rosal, Marhaba (Hola) d'Emilio Martí i Paraules de Caramel de Juan Antonio Moreno.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next