La Generalitat treballa per a recuperar temporalment el retaule 'El Centenar de la Ploma'

El quadre de Marçal de Sax representa la batalla del Puig i és propietat del Victoria and Albert Museum de Londres
/ València
16 juliol 2018 01:00h
\'El Centenar de la Ploma\', atribuït a Marçal de Sax, té unes dimensions de 6,60 per 5,50 metres i el formen cinc carrers.

La Generalitat Valenciana i el Victoria & Albert Museum (V&A) treballen en l'establiment d'un "marc de relació estable" perquè el retaule de Sant Jordi, conegut com El Centenar de la Ploma, que es troba al museu londinenc, puga vindre al País Valencià "en algun moment".

Així ho va confirmar el conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, en una entrevista concedida a Europa Press aquest cap de setmana en ser preguntat per la possibilitat que aquesta emblemàtica peça, del primer quart del segle XV, visite València.

Sobre aquest tema, Marzà va apuntar que la previsió amb què treballa el govern és que puga viatjar en el marc de les activitats per a commemorar el 600 aniversari de la Generalitat, encara que això no es produirà enguany. "La Generalitat està treballant un marc de relació estable amb el V&A per a fer-lo vindre en algun moment, tan prompte com puguem", va dir Marzà, qui va postil·lar que hi haurà iniciatives relacionades amb El Centenar de la Ploma i l'aniversari de la Generalitat que s'impulsaran des de Presidència.

En declaracions a El Mundo el mes de maig passat, el director del Victoria and Albert, Tristam Hunt, preguntat sobre la possibilitat que l'obra poguera establir-se de manera definitiva al País Valencià, manifestava: "Primer cal estudiar l'estat del retaule per a viatjar, després veurem què passa, perquè no vull entrar en el debat de les restitucions".

El retaule El Centenar de la Ploma, atribuït a Marçal de Sax, té unes dimensions de 6,60 per 5,50 metres i el formen cinc carrers on la central exposa la lluita de Sant Jordi contra el drac davant la princesa; dalt d'aquest, la batalla del Puig de 1237, i en el cim, la coronació de la Verge i Crist assegut en majestat dominant la composició del conjunt.

Als carrers laterals se situen setze escenes al·lusives a la llegenda de Sant Jordi, coronades per les quatre figures dels evangelistes. En els entrecarrers es disposen 24 profetes, la majoria identificats per una cartela, i en el guardapols, els 12 apòstols alternats amb l'emblema de la creu de Sant Jordi i una ballesta.

Finalment, en la prelada es representen deu escenes de la Passió de Crist i manca una part central desapareguda. El retaule deu el seu nom a la milícia urbana creada en 1365 per Pere IV el Cerimoniós, que era coneguda com el Centenar de la Ploma perquè el centenar de ballesters encarregats de la salvaguarda de la ciutat de València anaven vestits d'hàbit blanc amb una creu de Sant Jordi i ornamentaven el seu cap amb una ploma de garsa.

Dama d'Elx

D'altra banda, el conseller Vicent Marzà també es va referir a les reivindicacions perquè retorne la Dama d'Elx, que es custodia al Museu Arqueològic Nacional (MAN), a Madrid. El possible retorn del famós bust ibèric "sempre el tenim preparat", va asseverar Marzà, que va recordar que s'han dut a terme millores al Museu Arqueològic i d'Història d'Elx "perquè no hi haja cap excusa".

L'objectiu és "avançar en una cessió temporal que a nosaltres ens agradaria que fóra permanent i continuarem treballant", va afirmar.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next