Les huit séquies de l'Horta de València tindran banda sonora

Huit compositores valencianes treballen en la composició d'una 'suite' basada en els canals de reg que s'estrenarà el proper 8 de març
/ València
28 desembre 2018 01:00h
L\'exposició \'Suite Tribunal de les Aigües\' s\'inaugura el proper dijous, 28 de juny i es podrà visitar fins al 14 d\'octubre a les Drassanes.

L'única composició que fa referència a les huit séquies que reguen l'horta de València és l'obertura El Tribunal de les Aigües, de Miguel Villar González (Sagunt, el Camp de Morvedre, 1913 - Gandia, la Safor, 1996), una obra descriptiva que es va estrenar en 1986 a Gandia a càrrec de la Banda Militar de València sota la direcció de Bernardo Adam Ferrero.

L'obertura, tal com recull Alberto Cipollone en la seu tesi dedicada a la figura del compositor saguntí, està composada basant-se en melodies populars valencianes i va ser titulada originalment com La barraca. Tanmateix, la peça del mestre Villar no tracta de traslladar al llenguatge musical l'element de l'aigua sinó que harmonitza cançons tradicionals –com ara Serra Mariola, entre d'altres– per a la formació de la banda.

La intenció de l'àrea de Cultura de la Diputació de València és que l'aigua, i concretament les mítiques canalitzacions que reguen l'horta de València sota la jurisprudència del Tribunal de les Aigües, compte amb una banda sonora actual. Per això, aquest dijous es va presentar el projecte Suite de les Séquies, una composició en huit moviments, un per cadascun dels canals que alimenten els camps de la ciutat, que han començat a crear huit compositores valencianes. L'obra s'estrenarà el proper 8 de març a la plaça de la Mare de Déu de València a càrrec de la Banda Federal de Dones, l'agrupació que depén de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana.

Sara Galiana es farà càrrec de convertir en música la séquia de Quart; la guanyadora de quatre premis Grammy, Claudia Montero, s'ocuparà de Picanya; a Raquel Sánchez li ha tocat Favara; Esther Torró assumeix fer la música basant-se en la séquia de Tormos; María José Belenguer farà el mateix amb la de Mestalla; Iluminada Pérez, amb la de Faitanar; Míriam Pascual, amb la de Rascanya, i Celia Rivero es farà càrrec de l'última, de la sèquia de Rovella.

Les compositores Raquel Sánchez, María José Belenguer, Claudia Montero, Iluminada Pérez, Sara Galiana i Esther Torró. / DIARI LA VEU

"Estem acordant el set de percussió que farem servir", apuntaven aquest dijous les huit compositores durant la presentació d'aquest encàrrec de la Diputació de València dins de les activitats que durà endavant la corporació per al Dia Internacional de les Dones en 2019. La Suite de les Séquies serà una obra per a banda on cadascun dels moviments serà independent, és a dir, que el propòsit és que la peça es puga interpretar completa i, si no, una selecció de moviments que tindran una durada d'entre tres i quatre minuts.

Pel que fa al llenguatge, les compositores van indicar que el primer que faran serà visitar les seues respectives séquies, encara que no van avançar quines idees musicals poden traslladar a la partitura per a crear la primera banda sonora sobre els canals de regadiu de l'horta valenciana. La intenció és que la composició tinga un llenguatge avantguardista i la instrumentació de la banda servirà per a unificar cadascun dels huit estils de les creadores. "A mi m'interessa el moviment de l'aigua", reconeixia la compositora de Llíria (el Camp de Túria), Raquel Sánchez. D'altra banda, la compositora argentina i resident a València, Claudia Montero, optarà per l'exploració visual "i, potser, això siga un motiu d'inspiració, encara que no serà determinant", va explicar la professora de composició del Conservatori Superior de Castelló de la Plana.

"El projecte tracta d'unir dos dels elements més determinants de la cultura valenciana, com són l'aigua i la música", va destacar el cap de serveis de la Diputació de València, Josep Vidal. A més, l'encàrrec –cada compositora cobrarà mil euros per la creació d'un moviment de la suite– "barreja una simbologia al voltant del número 8, ja que són huit dones, 8 séquies i s'estrena el 8 de març", va afegir Vidal.

L'àrea de Cultura que encapçala el diputat Xavier Rius es farà càrrec d'enregistrar l'estrena de la Suite de les Séquies i, a més, dins de les campanyes de la Diputació de València de promoció dels compositors valencians, s'editarà la partitura per a distribuir-la entre les bandes de música de la demarcació de València.

Una experiència agredolça

Actualment, encara no és gens habitual que es programen amb normalitat composicions fetes per dones. "S'estan fent passes però en les bandes encara costa molt", va destacar la compositora d'Onda (la Plana Baixa) María José Belenguer.

"Participar en aquest projecte és positiu, però estaria bé participar en concerts que no siguen el dia 8 de març", va reclamar Sara Galiana, una de les primeres compositores de qui s'ha estrenat una obra en un certamen de bandes de música.

Formar part de projectes musicals d'aquesta envergadura vinculats amb el Dia Internacional de les Dones proporciona una experiència agredolça, segons apuntaven les huit compositores, que van destacar que mentre que en l'àmbit de la composició orquestral s'està avançant cap a la normalitat amb més rapidesa, en el món bandístic trencar el sostre de cristall està sent molt més complicat. "El nombre de compositores que interpreten les bandes, tenint en compte la quantitat de bandes que hi ha ací, és mínim", va alertar Claudia Montero.

Això no obstant, la Diputació de València va optar en aquesta legislatura per incloure dones en els jurats del Certamen Provincial de Bandes de Música; aquest 2018 va editar per primera vegada en 40 anys una partitura d'una dona dins del programa Retrobem la nostra música, i al voltant del 8 de març impulsarà una sèrie de tallers i masterclasses de perfeccionament adreçats a dones estudiants de composició i direcció.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next