La revolució hormonal dels adolescents, un aliat per a la dansa contemporània

'Més a prop' proposa als espectadors del Teatre Rialto descobrir les situacions quotidianes on es poden manifestar els sentiments més bàsics com la por, l'alegria, la tristesa, la ira i el fàstic
/ València
17 gener 2019 01:00h
L\'espectacle de dansa contemporània es podrà veure del 18 al 27 de gener al Teatre Rialto.

L'art contemporani atrau el públic per la suggestió de l'abstracció, però, alhora, genera rebuig per la seua complexitat. Si a això s'afegeix que el llenguatge és a través de la dansa, la barrera entre els espectadors i la coreografia és quasi inexpugnable.

"La gent jove necessita que l'ajudem perquè no té coneixements", ha indicat la coreògrafa Noelia Liñana sobre el motiu pel qual els adolescents es mostren reticents a acudir a espectacles culturals. La solució que dona la directora és optar per projectes que interpel·len directament, que siguen propers i que apel·len a elements senzills. En aquest sentit, el Teatre Rialto acull del 18 al 27 de gener una nova producció pròpia, Més a prop, un muntatge de dansa contemporània que s'alia amb la revolució hormonal dels adolescents per a parlar-los a través del ball de sentiments bàsics com l'alegria, la tristesa, la por, la ira i el fàstic, tot això exposat amb una escenografia sense complexitats, una música i audiovisuals adients i una intriga per descobrir.

Més a prop és fruit de la convocatòria llançada per l'Institut Valencià de Cultura (IVC) per a aquesta temporada de produccions pròpies del Teatre Rialto. Si va ser seleccionada va ser perquè dona resposta a "l'assignatura pendent de crear nous públics per a la dansa", ha destacat aquest dijous el director adjunt d'Arts Escèniques de l'IVC, Roberto García, qui ha lamentat durant la presentació de l'espectacle al Teatre Principal que malgrat que "valència ha sigut sempre una potència" en dansa, els joves "no consumeixen cultura".

La temàtica del muntatge, aparentment senzilla, apel·la als sentiments bàsics com la por, l'alegria, la tristesa, la ira i el fàstic perquè busca captivar els adolescents "que tenen els sentiments a flor de pell", han destacat tant García com la directora i coreògrafa de Més a prop, Noelia Liñana. Això no obstant, l'espectacle amaga incògnites que tracten de sorprendre l'espectador, ja que els cinc sentiments es mostren en cinc situacions quotidianes que la coreògrafa no ha volgut revelar. "Ho hauran de descobrir", ha assenyalat Liñana. Cinc ballarines i un ballarí són els responsables de conduir el públic a través de les emocions, presentades per separat en un context escènic determinat, però que estan unificades a través d'un narrador per a donar-li continuïtat al relat del muntatge.

Claudia Carpitntero, Margarita López, Estrella Martín, Danielle Mesquita, José Ignacio Puig i Mayte Tortosa representen els cinc sentiments de Més a prop. / DIARI LA VEU

Liñana fa molt de temps que treballa la dansa amb adolescents als centres educatius, per això aprofita que estan vivint la seua particular revolució hormonal per a optar pels sentiments: "Era una manera fàcil d'apropar-nos. La dansa contemporània sovint és difícil d'entendre i si es fa amena ajuda a comprendre-la". Hi ha, per tant, mancances de coneixement envers la dansa contemporània, ha assenyalat, i malgrat que "tothom reconeix les emocions, una altra cosa és quan els demanes que les interpreten", ha relatat. Quan els joves s'enfronten al procés creatiu que hi ha al darrere d'un muntatge coreogràfic "s'adonen que no és fàcil estar tristos o alegres", ha afegit.

La producció de dansa contemporània de l'IVC compta amb la música original de David Antolín, audiovisuals de Vicent Monsonís i il·luminació de Marc Martínez, tres més dels atractius del projecte que es podrà veure al Rialto del 18 al 27 de gener i del qual es realitzaran dues sessions matinals per a centres educatius i col·lectius socials.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next