El Centre del Carme vol repetir el fenomen Okuda amb l'exposició de PichiAvo en plenes Falles

La seu del Consorci de Museus presenta una programació amb prop de 30 mostres per a aquest any 2019
31 gener 2019 01:00h
Els artistes que pintaran el monument municipal convertiran el claustre renaixentista amb el seu univers de grafits. © PICHIAVO / CENTRE DEL CARME

"Les xifres del Consorci de Museus són espectaculars", ha destacat el conseller de Cultura, Vicent Marzà, aquest dijous durant la presentació de la programació del Centre del Carme per a 2019. El centre cultural acaba de tancar un 2018 "satisfactori" i "havent aconseguit els objectius", ha indicat el seu responsable, José Luis Pérez Pont. El balanç indica que l'espai cultural ha experimentat un creixement de visitants del 352% en els últims tres anys, però vol seguir augmentant l'assistència.

Els números avalen el model de gestió desenvolupat en aquesta legislatura. 343.284 visitants, 1.114 activitats culturals i 57 exposicions en 2018 són motius per a "estar contents" pel treball i pels resultats", ha assenyalat el conseller de Cultura. La programació per a 2019 torna a nodrir-se principalment de convocatòries públiques que aplanen i democratitzen l'accés als artistes a l'antic convent del Carme. De fet, de les prop de 30 mostres que s'han programat per a 2019, un 80% procedeixen dels diversos processos selectius que posa en marxa la institució. La resta responen a oportunitats que "no podíem deixar passar", ha destacat Pérez Pont, com ara repetir el fenomen Okuda –que va ser l'exposició més visitada del centre– amb una exposició en plenes falles de PichiAvo, els artistes urbans que treballen en el monument municipal per a aquest any, i una nova novel·la gràfica del xinés Xu Bing que ocuparan la sala Ferreres.

"No ens preocupa el número, sinó la qualitat del servei públic", ha assegurat Pérez Pont, qui ha volgut remarcar que l'equip de 14 persones que treballen actualment al Consorci de Museus "s'està deixant la pell", malgrat que "tenim un grup humà reduït, però amb un canvi de gestió es poden acomplir els objectius". Actualment, el Consorci de Museus té quatre convocatòries obertes i, per tant, no disposa de les mostres que completaran la programació de 2019. Això no obstant, de les prop de les 30 propostes per a aquest any, 23 tindran lloc al convent i hi participaran 230 artistes. D'aquestes, de moment se sap que 13 estaran comissariades per dones i 9, per homes.

Marzà destaca que la programació per a aquest any "mira a l'exterior", ja que creixen les col·laboracoins amb institucions de fora del País Valencià. / DIARI LA VEU

Aquest any augmenten les col·laboracions internacionals, on destaquen l'exposició del xinés Xu Bing –Art for the people es veurà del 15 de febrer al 5 de maig a la Sala Ferreres– i els valencians PichiAvo, que, gràcies a un nou acord entre el Centre del Carme i la regidoria de Cultura Festiva de l'Ajuntament de València, ompliran la sala Refectori i el Claustre Renaixentista amb els seus grafits –Evreka es podrà veure del 22 de febrer al 5 de maig–.

Una programació fins a 2020

La programació de 2019 "mira a l'exterior", ha destacat Marzà, ja que creix el nombre de mostres amb col·laboracions d'institucions de fora del territori valencià. Això no obstant, les propostes per a aquest any s'inicien el mes de febrer amb Fragments que representen al món, la segona exposició del cicle 'Totalitat i infinit', comissariada per Diana Guijarro amb obres de Rosana Antolí, Gerard Ortin, Rodríguez-Méndez, Fran Meana i Julia Mariscal (del 7 de febrer al 31 de maig); Art for the people, de Xu Bing, comissariada per Marta Millet (del 15 de febrer al 5 de maig); Evreka, de PichiAvo, comissariada per Fran Picazo i PichiAvo (del 22 de febrer al 5 de maig); La desaparición de las luciérnagas, de Josep Tornero (de febrer a maig), i Mil nits i una nit, de Jesús Madriñán, comissariada per Montserrat Pis (de febrer a maig).

En col·laboració amb la Universitat de San Francisco, el Consorci de Museus acull (de març a juny) Duerma en ti, un projecte d'investigació sobre els xiquets furtats en el franquisme de l'artista Pedro Lange i comissariada per Aránzazu Borrachero. Entre les col·laboracions amb altres institucions, com ara el govern d'Aragó i la Fundació Santa María d'Albarracín, el Centre del Carme acollirà Donde germinan los silencios, comissariada per Irene Ballester, amb artistes com Marie-Pierre Guiennot, Alejandro Mañas, Pepe Beas, Art al Quadrat, José Miguel Abril i Remedios Clérigues. Junt amb el Museu de Belles Arts d'Alacant, entre maig i setembre, el Consorci duu a València, Fotoalimentación, de Luis Gordillo, comissariada per Rosa Castells.

De maig a juliol, dins del Festival PhotOn, el Centre del Carme acull l'obra de 40 fotoperiodistes compromesos. La sala Ferreres serà l'espai on es podrà veure Habitar la pregunta, de Xisco Mensua, comissariada per Laura Vallés i Nacho París (de maig a setembre); on Andrea Corrales reflexionarà sobre l'erotisme amb La dimensió material de la imatge pornogràfica (de maig a setembre); on hi haurà la tercera exposició del cicle 'Totalitat i infinit', Something Happened,comissariada per Diana Guijarro (de juny a setembre), i on es veurà Zoextropía. Lo bello posthumano, comissariada per María Morta, l'exposició sobre la bellesa i allò sinistre amb obres de Suzanne Treister, Pinar Yoldas, Stan Brakhage, Anicka Yi, Reanud Marchand, Yvonnne Roeb i Alan Warburto (de juny a setembre).

De juliol a octubre es podrà veure una retrospectiva d'Isidro López-Aparicio, comissariada per Carlos Delgado; amb aquesta finalitat de repassar la carrera de l'artista alacantina Ana Teresa Ortoga, i de setembre a desembre, es podrà veure Present i passat, la memòria i la seua construcció, comissariada per Josep Benlloch. Aspectes com la biologia i la bioètica són qüestions que estan presents en Ernesto Casero. De rerum nature, que estarà al Centre del Carme de setembre a novembre.

Al setembre, la sala Refectori acull una mostra a partir de la col·lecció artística de la Universitat Politècnica de València. En la tardor d'aquest 2019, el Centre del Carme torna a acollir una exposició amb les obres de la Col·lecció d'art contemporani de la Generalitat adquirides per l'Administració en 2018. De fet, en aquest sentit, el conseller ha avançat que aquest any també hi haurà un nou procés d'adquisició d'art contemporani amb un pressupost inicial al voltant dels 200.000 euros i un màxim, que oscil·larà segons les propostes de la comissió avaluadora i de la disponibilitat econòmica, de 600.000 euros.

Comissariada per Ada Sbricoli i Arola Valls, el Centre del Carme acollirà, d'octubre a gener, Imago vocis. Ecos de lo visible amb instal·lacions d'artistes com Iñaki Bonillas, Omer Fast, Rabih Mroué, Perejaume, Richard T. Walker, Francis Alys Francis, Cristina Almodóvar, José Antonio Orts i Tatiana Abellán. 

Fuencisla Francés durà a València Punto de fuga, comissariada per Pilat Tébar (de desembre a març de 2020). Artistas i màquines. Diàlegs en el desenvolupament de l'art digital estarà comissariada per José Ramón Alcalá i Nilo Casares (de desembre a març de 2020) i les obres guanyadores del VII concurs Mardel (en desembre) tanquen l'oferta a l'antic convent del Carme.

Per altra banda, el Museu de Belles Arts de València acollirà (d'octubre a gener) una retrospectiva de Vicente Rodes i Aries, una mostra que ja s'ha pogut veure al Museu de Belles Arts de Castelló de la Plana i que, després de visitar València, viatjarà fins a Alacant. També la Fundació Chirivella-Soriano acollirà De la "Memòria de la llum" a la "Memòria de l'òxid", una retrospectiva de Manuel Rey-Fueyo (d'abril a juny).

Pel que fa a les exposicions itinerants, durant aquest 2019 continuaran visitant diferents municipis la col·lecció d'art contemporani de la Generalitat; La deriva d'un gest post-romàntic, d'Hugo Martínez-Tormo; Trajectòria (1958-2018), de Monika Buch, comissariada per José Luis Martínez Meseguer; José Segrelles & The illustrated London news, comissariada per Susana Vilaplana i Juan Carlos Tormo; La paraula pren part, la mostra sobre Miguel Hernández i Vicent Andrés Estellés, comissariada per Carmen Alemany, Vicent Manuel Salvador i Nacho París; Blasco Ibáñez i El rostre de les lletres, comissariada per Publio López i Lucía Laín; En defensa de la cultura, comissariada per Edelmir Galdón i Francesc Pérez i Moragón i, per últim, també La memòria del regne, la mostra en commemoració dels 600 anys de la Generalitat, seguirà el seu trajecte pels municipis valencians durant aquest any.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next