Carcedo explica que l'error amb l'omeprazol es va produir en l'envasament del producte

Dèsset xiquets, tres d'ells valencians, pateixen la 'síndrome de l'home llop' després que se'ls subministrara un producte per a l'alopècia en lloc del protector estomacal
28 agost 2019 12:56h
La ministra de Sanitat ha explicat que els casos detectats són de mesos enrere. / EFE

MADRID. La ministra de Sanitat, María Luisa Carcedo, ha explicat aquest dimecres que l'error que es va produir en l'envasament del producte ha donat lloc al fet que a almenys 17 xiquets, tres d'ells valencians, se'ls haja administrat regenerador capil·lar (minoxidil) en comptes del protector gàstric omeprazol. 

La situació "parteix d'un envasament erroni", ha dit als periodistes Carcedo en un acte en la seu del ministeri sobre desigualtats socials. La ministra ha explicat que l'empresa encarregada de l'envasament va introduir minoxidil en un envàs que tenia retolat omeprazol. 

Els primers casos, ha assenyalat, es van conéixer al juny a través del sistema de farmacovigilància, que és l'encarregat de detectar anomalies en l'ús de qualsevol medicament del sistema sanitari.

Des del primer moment es va sospitar que hi havia algun problema perquè el creixement de pèl corporal no és un efecte conegut de l'omeprazol, segons ha detallat la ministra. "I, efectivament, després d'analitzar-ho es va identificar un producte diferent, minoxidil, que té altres indicacions", ha explicat. 

Després de la verificació, l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) va emetre una alerta per a retirar tots els lots defectuosos. En aquests moments, no hi ha cap a la venda, segons ha afegit Carcedo, qui ha explicat que els casos detectats són de mesos enrere. A més, com a mesura cautelar, es va procedir al tancament de l'empresa Farma-Química Sud S.L. de Màlaga, responsable de l'error. 

Almenys 17 xiquets de Cantàbria, Andalusia i del territori valencià pateixen hipertricosi –coneguda com la 'síndrome de l'home llop', una malaltia que es caracteritza pel creixement de pèl per tot el cos–. L'error en l'envasament va provocar que els menors ingeriren minoxidil –un vasodilatador que se sol prescriure per a l'alopècia– en lloc d'omeprazol.

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next