El milicià de Capa es multiplica per 4.000 soldadets en la mostra 'Fake Games. El monument col·lectivitzat'

Fernando S. Castillo presenta a l'IVAM una exposició amb l'objectiu de "llevar el memorial del pedestal i retornar el poder i la capacitat d’expressió als ciutadans"
14 novembre 2019 18:24h
Els visitants majors de quinze anys —edat mínima per a allistar-se en les milícies— poden emportar-se a casa un soldadet de la instal·lació a canvi d'una reflexió sobre la Guerra Civil que deixaran per escrit sobre les parets de la galeria. / GVA

VALÈNCIA. "Cal llevar el memorial del pedestal i retornar el poder i la capacitat d'expressió als ciutadans". Així ha presentat Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970) l'exposició Fake Games. El monument col·lectivitzat que es mostra des d'aquest dijous, 14 de novembre, i fins a l'1 de març del 2020 a l'IVAM. Enfront del monument com a obra d'art per excel·lència associada al poder, l'artista proposa que els visitants del museu creen un memorial col·lectiu a partir d'uns soldadets de joguet, inspirats en una de les fotografies més icòniques de la Guerra Civil, 'Mort d'un milicià', atribuïda a Robert Capa i Gerda Taro.

"Els visitants majors de quinze anys —edat mínima per a allistar-se en les milícies— poden emportar-se a casa un soldadet de la instal·lació a canvi d'una reflexió sobre la Guerra Civil que deixaran per escrit sobre les parets de la galeria", ha explicat l'artista sobre la seua proposta. D'aquesta manera, com ha comentat el director de l'IVAM, José Miguel G. Cortés, "els visitants es converteixen en subjectes actius de l'exposició, de la mateixa manera que no s'entén la memòria d'un país sense la participació de tots els homes i dones que n'han format part".

L'exposició esmicola les relacions entre art i poder, i entre espais públics i memòria col·lectiva, fet que caracteritza el treball de Fernando S. Castillo. "En aquest cas, l'artista s'ha inspirat en la tradició joguetera valenciana", ha destacat el comissari Miguel Caballero. Partint d'un joguet fabricat a la localitat d'Ibi que representa un milicià, l'exposició renova el concepte de monumentalitat i crea un memorial en el qual s'eliminen els pedestals, es redueix l'escala, es col·lectivitza i es busca l'intercanvi amb els espectadors. "Tal com vaja avançant l'exposició, aquesta brigada de 4.000 soldats anirà disminuint mentre la història oral de la Guerra Civil a València augmenta a través dels pòstits en les parets", ha assenyalat el comissari.

Fake Games. El monument col·lectivitzat es completa amb un memorial map amb peces que col·laboren en la construcció de la iconografia del milicià. En la segona planta s'exposa una col·lecció de fotografies de soldats que s'autoretraten jugant a morir i a matar, i recorden així la polèmica sobre la cèlebre fotografia de Capa/Taro en la qual potser el milicià estava escenificant la seua mort i no queia mort de veres."Fake Games és un doble negatiu: si el joc és fals, aleshores es converteix en real", ha conclòs l'artista sobre el títol d'una exposició que ens convida a reflexionar sobre la dualitat entre ficció i realitat, i a aprofundir en les intrahistòries de la història.

AGERMANA'T

Necessitem la teua ajuda per a fer econòmicament viable Diari La Veu. Si vols continuar informant-te en valencià, agermana't ara!

Subscriu-te al nostre butlletí per rebre les últimes novetats al teu correu.
next