La nostra intimitat és transgredida per tota mena d’intrusions que no paren de créixer en nombre i en intensitat. Cada vegada que ens connectem al mòbil o a l’ordinador, o fem una compra a distància o ens apuntem a un club de cors solitaris —que ja té collons això—, obrim una porta per la qual s’escola un agosarat violador d’espais personals, que ens parla de tu i no dubta a atacar-nos a la menor ocasió. Fenòmens relativament recents se sumen a un genius loci que ja era extravertit, expansiu, irreflexiu i odiós de totes totes. Perquè a aquests nouvinguts cal afegir els escandalosos habituals, com el que viu a l’altra banda de la paret i et recorda cada dos per tres que crida perquè li dóna la gana i perquè està en sa casa. Aquest paio, que no s’atreviria a entrar en la teua sense demanar permís, que s’hi quedaria paralitzat en el llindar pel tabú ancestral de la violació de domicili, no dubta a envair el teu amb els seus brams. L’envaeix i et bastoneja el cap tot el temps que li ve de gust. No se n’adona com pot arribar a ser de sòlid el soroll.
O sí. En tot cas, a aquests paios caldria sotmetre’ls a la teràpia Ludovico amb un embut estacat en cada orella (vegeu La Taronja Mecànica), i potser amb això n’hi hauria prou. Però fer front als nous mètodes d’intrusió és més difícil. Quan els invasors tecnològics veuen que els seus estímuls no ens arriben, refinen els seus mètodes i redoblen la potència i la intensitat de les seues emissions, de manera que s’estableix un mecanisme de retroalimentació que tendeix a l’infinit. Igual que passa amb el veí recalcitrant de tota la vida, que com més intentes raonar amb ell més s’engresca. No podem escapar ni tampoc sembla que tenim la capacitat necessària per a corregir aquest procés abusiu per la via racional. La sensació d’impotència està esdevenint això que en psicologia social se’n diu un emergent, un fenomen generalitzat que acaba generant-ne un altre sempre impredictible.
La socialització, diuen alguns, és la interiorització de l’exterioritat. Si és així, hem arribat a un punt en què ja no ens cap tot el que intenten embotir-nos. No hi ha subjectivitat capaç d’assimilar tant de material objectiu. La societat, aquesta pretesa terrissera que modela individus, està produint uns xurros colossals. Tant dóna que capgirem els termes o que, com fan certes escoles sociològiques, els considerem part d’un procés bidireccional en què l’individu i la societat es construeixen mútuament. El cas és que va tot alhora. O més aviat no va. Diuen que existeix saturació quan una cosa està al màxim de la seua capacitat, quan tot el que conté està tan comprimit que a efectes pràctics res no s’hi mou, quan una cosa és incapaç de canviar substancialment per molt que li endinyes, quan en un circuit no hi ha diferència entre el que entra i el que surt. No ens hauria d’estranyar que tants, en tractar de protegir-se a la desesperada d’aquesta cultura intrusiva, acaben encarnant-la sense atenuant ni sordina.
Joan Dolç
Balanç d’existències