ni és convenient de fer honor a un pecador».
Llibre de l’Eclesiàstic 10.23
El menyspreu és més aviat cosa de pelacanyes, de perdedors, és l’expressió d’una derrota prèvia, un sentiment reactiu, ple de violència continguda, que busca rentar alguna ofensa rebuda, tant fa que provinga d’una apreciació moral o d’un fet empíric. És un assot amb què tractem de colpejar a distància. Per a no embrutar-nos les mans, solem dir, menyspreu sobre menyspreu, però en realitat és perquè no podem assolir el nostre objectiu d’una altra manera. Ni amb el menyspreu segurament tampoc. Qui menysprea es consola. El menyspreu és indiferència fingida, un sentiment hipòcrita i gens excels. És una actitud trista i, sobretot, inútil. L’èxit incontestable de tots aquells que menyspreem consisteix a estar contínuament presents en les nostres vides, com un paràsit invasiu que s’infiltra en les nostres fibres emocionals sense que ho puguem evitar. La nostra pretesa victòria, a falta d’altres més tangibles, és pensar que el nostre menyspreu els hi arriba, que fa mossa en alguna part de la seua anatomia moral. Favor que els fem en creure que la tenen.
El menyspreu és una arma de salva especialment apta per als que perden peu. Fent-lo servir pretenem fer veure que ens desarmem voluntàriament quan la realitat és que ja no tenim amb què defendre’ns. Céline va acabar menyspreant des de la presó a aquells que estaven posant fi a la seua vida: «Odi, menyspreu, indiferència, en això consisteix la nostra ànima… la nostra salvació», va escriure al caire de la desesperació. I Camus, tan diferent i en alguns aspectes tan paregut a Céline, ho va dir a la seua manera: «No hi ha destí que [Sísif] no puga véncer amb el menyspreu». Ho digué després de comparar Sísif, condemnat a espentar sense parar una roca fins a la cima d’una muntanya, des d’on la pedra tornaria a caure una vegada i una altra, amb «l’obrer actual, que fa les mateixes tasques durant cada dia de la seua vida, i aquest destí no és menys absurd». Encara que, qui possiblement va dir la definitiva força anys abans va ser Goethe, segons frase atribuïda que, sospitosament, fa fortuna per la xarxa: «La venjança més cruel consisteix a menysprear tota venjança possible». Efectivament, així no ens emportarem un desengany descobrint que només era possible en la nostra dolguda imaginació.
Joan Dolç
Balanç d’existències