Carles Martín Cantarino, Daniel Climent Giner
El mes de març és emblemàtic en l’obra de Miguel Hernández[1].
No tan sols perquè el poeta va morir el dia 28 d’eixe mes de l’any 1942, un dissabte de Passió[2], sinó perquè en alguns dels seus escrits primerencs al·ludeix a aquest mes com el millor representant del reviscolament de la vida.
En general, llegir o recitar un poema no requereix cap moment o lloc especial, però en alguns casos un determinat paisatge el potencia.
I recitar algun dels poemes de Miguel Hernández al·lusius al març enmig d’un paisatge marcenc té un valor doble: el simbòlic i el físic, és a dir, el d’una trobada física amb moltes de les plantes que van inspirar el poeta.
L’escenari on hem recreat alguns dels poemes ha sigut també doble: el cementeri d’Alacant —on està la tomba del bard— i els voltants immediats, antics horts de la finca “Els tolls” que en el seu temps s’assemblarien al paisatge botànic del poeta.
Perquè veure i admirar, tocar, olorar i gaudir, conèixer característiques i usos de les plantes que formen part d’un poema permet simbiosis emotives que difícilment s’assolirien si només foren les paraules els vehicles de l’exaltació poètica.
Així que una part de l’activitat ha anat dirigida a caminar entre les plantes d’un paisatge arvense —d’herbes que ornen els bancals ara o abans cultivats— com els que va xapar el poeta o a posar-nos a recer d’algun dels arbres inspiradors dels seus textos.
I en un ambient així hem comentat algunes plantes silvestres que s’hi troben en març, alhora que recitat algun fragment de prosa o algun poema de l’autor.
Entre altres textos hernandians al·lusius a “marzo” n’hem escollit un aparegut en la revista Ágora (1960), Marzo: hostado[3].
Portada de la revista Ágora, on apareixia el poema Marzo: hostado.
El text, en el qual hem marcat els noms dels animals i plantes, diu:
Marzo: hostado. A la revista Ágora (1960)
Portada de Antología poética del paisaje de España
Un poema on podem trobar un cert paral·lelisme amb la Marcha triunfal, de Rubén Darío.
Veiem sinó la sonoritat parella amb aquestes primeres estrofes de l’obra del nicaragüenc en què curiosament també es refereix al déu —Mart— que dóna nom al mes de març.
Primeres estrofes de Marcha triunfal, de Rubén Darío.
L’any 1942 la Setmana Santa va esdevindre, doncs, entre el diumenge 29 de març —Diumenge de Rams— i el dissabte 4 d’abril —Dissabte de Glòria—.
La setmana anterior a la Setmana Santa s’anomena Setmana de Passió.