D''El Cid' i 'Calabuch' a 'Tomorrowland' i Joc de Trons: el territori valencià com a plató de cinema

Els pressupostos de la Generalitat per a 2019 inclouen una partida de 80.000 euros per a captar rodatges i promoure el turisme cinematogràfic

Des d'El Cid protagonitzat per Charlton Heston i Sophia Loren fins al Tomorrowland de George Clooney o els capítols de Joc de Trons, el País Valencià ha sigut escenari de nombrosos rodatges de pel·lícules i sèries i aspira ara a promocionar-se turísticament com un gran plató cinematogràfic.

Els Pressupostos de la Generalitat per a 2019 inclouen una partida de 80.000 euros per a un conveni amb l'associació de Productors Audiovisuals Valencians (PAV) destinat a la captació de rodatges i a promoure el turisme cinematogràfic mitjançant noves accions i la coordinació de diferents iniciatives que ja es duen a terme.

"Fa anys que batallem per una Film Comission (oficina de promoció audiovisual) valenciana i aquest conveni és un primer pas en eixa direcció", explica a Efe Giovanna Ribes, presidenta de la PAV, una associació que es va crear fa vint anys i que agrupa una trentena de productores valencianes.

Ribes destaca que, mitjançant aquest conveni, enfocat principalment a promoure el turisme com a plató de cinema, es donarà visibilitat als rodatges fets al País Valencià –només a la ciutat de València, n'han sigut 14 en un any– i s'intentarà unificar amb les Oficines de Turisme les accions que desenvolupen.

"Si l'Administració i els professionals caminem de la mà, podem ajudar-nos i avançar", afirma Ribes, a qui en el futur li agradaria que es creara "un mapa de la Comunitat amb llocs per a rodatges i que es promogueren incentius fiscals, una cosa que funciona molt bé a les Canàries i a Andalusia".

Beneficis econòmics per al sector audiovisual i també per al turístic

El País Valencià "s'ha constituït en els últims anys en un plató de rodatge de pel·lícules i produccions televisives en les quals poder mostrar la seua història, el seu patrimoni, paisatges, cultura i gastronomia", explica a Efe el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer. En la seua opinió, atraure rodatges ací "és important, perquè econòmicament suposa beneficis per al sector audiovisual", però també per a les empreses "que giren al voltant del turisme, perquè són necessàries per a donar servei d'allotjament, de menjar o de transport".

Colomer reivindica que el fet que apareguen els noms i les imatges d'un poble, ciutat o qualsevol altre recurs turístic valencià en una producció audiovisual "té un valor promocional que, si s'haguera de fer d'una altra manera, suposaria un cost elevat".

Per això, explica que ja s'han dut a terme convenis amb l'Ajuntament de Peníscola, la Fundació de Turisme de Benidorm, l'Associació Hotelera HOSBEC i els festivals de cinema de l'Alfàs del Pi i de Gandia, entre d'altres, per a desenvolupar accions de promoció turística, a les quals en 2019 se sumarà el conveni citat.

A més, València Turisme, el Patronat de la Diputació que encapçala Pilar Moncho, ja ha posat les bases per a liderar una xarxa de Film Office i facilita els tràmits a les productores que vulguen rodar als pobles i ciutats d'eixa demarcació. En aquest sentit, el patronat ha posat en marxa el web Film València, una plataforma gestionada pel personal del patronat i que té la finalitat de fer més fàcil rodar pel·lícules, espots publicitaris, curts o qualsevol vídeo professional.

Paisatges urbans i rurals omplin les pantalles

En els anys 60, Peníscola es va convertir en escenari de la pel·lícula d'El Cid, protagonitzada per Heston i Loren, a la qual han seguit rodatges de sèries com ara Joc de Trons, El chiringuito de Pepe o El Ministerio del Tiempo. A més, compta amb una ruta cinematogràfica senyalitzada.

A la ciutat de València es va rodar la pel·lícula alemanya The Boy Who Stole a Million, de 1961, mentre que a la Ciutat de les Arts i les Ciències es van gravar escenes de Tomorrowland i el parc de l'Albufera es pot veure en la pel·lícula El desentierro i en la sèrie El embarcadero.

A més, la pel·lícula d'Icíar Bollaín El olivo mostra les oliveres mil·lenàries de les comarques del nord, mentre que Benidorm és l'escenari des de fa deu anys d'una comèdia de situació adreçada al mercat anglés que porta el nom de la ciutat, els carrers de la qual i platges apareixen en la sèrie Fugitiva.

Tampoc s'ha d'oblidar que el cineasta valencià Luis García Berlanga va rodar ací moltes de les seues pel·lícules, com Calabuch, Todos a la cárcel o Moros y cristianos, així com la seua sèrie de televisió sobre Blasco Ibáñez. Peníscola, Benidorm o València figuren entre les seues localitzacions.

Publicitat
Publicitat